Miras Mirakel 10 år


Jag minns fortfarande den där majdagen för 10 år sedan, då jag tog steget och blev bloggare. Beslutet hade föregåtts av åtskilligt funderande och - jag erkänner - velande fram och tillbaka.

Vad skulle jag visa? Hade jag något att berätta? Var det någon som ville läsa det jag skrev? Var det någon som ville se mina bilder?

Under en ganska lång tid innan hade jag många gånger lyft min kamera än mot det ena, än mot det andra motivet, men sänkt den igen och tänkt: Vad tusan ska jag med den bilden till?

Men så. Den 16 maj 2008 - efter att grundligt ha kollat olika bloggverktyg - gjorde jag slag i saken och publicerade en text (ingen bild konstigt nog) på Blogger:

"Molnen jagar vilda idag.
Från öster till väster i tumlande oordning.

Trygg och varm hukar jag i bilen under en dramatisk molnbank. Från parkeringsplats till parkeringsplats hinner jag precis lyssna på It's a kind of Magic på en volym som får bilfiltarna att fara ihop i baksätet och formera försvar.

Jag funderar på att låta montera in en basbumpa i bakluckan som kommer att få bilfiltarna att för alltid att lämna sin boplats.

Jag älskar dramatiskt väder..."

Så var det gjort. Inlägget fick 27 unika besök. Hur de nu hamnade där.

Sen har åren bara rullat på (skrämmande fort).

Jag har hunnit med 2044 inlägg och hur många bilder jag publicerat har jag ingen aning om. Många gånger har jag svurit över Blogger som verktyg, men ändå troget stannat kvar. Aldrig har jag låtit en mall vara ifred, utan ändrat i stort sett allt som inte varit hårdkodat.

I statistiken har 10 inlägg varit i topp i stort sett hela tiden:




 2. Min kära gamla Husqvarna Automatic är nog den som fått flest kommentarer.


 4. Inlägget om John Bauer låg etta i många år. En populär herre.

 5. På vårkanten börjar Med husbil och hund i Europa klättra i listan.

 6. Och av någon underlig anledning ligger mitt inlägg om den icke kulörta elementarfärgen Svart bland topp 10.

 7. Förklaringen av Gyllene snittet är också populär.

 8. För att inte tala om Halliken Helges lilla Beda. Minnesramsan om de tio första grundämnena i periodiska systemet.

 9. Och så här års: Mor lilla Mor. Den ljuvliga sången som mormors moster skrev musiken till och som alla vill sjunga på Mors dag.

10. Och som nr tio, en av min barndoms stora filmupplevelser, den om lejonet Elsa - Född fri. Glömmer jag aldrig.

På de här tio åren har jag i stort sett varit med om bloggandets uppgång och - jag vill inte säga fall, men nog har bloggandet och bloggläsandet gått ner. Till förmån lättvindigare Twitter och Instagram kan tänka. Besöken på Miras Mirakel har gått ner. Kommenterandet har i stort sett försvunnit. Och ändå - vet ni trogna läsare - fortsätter jag.

Jag behöver aldrig mer lyfta min kamera mot än det ena, än det andra motivet, sänka den igen och tänka: Vad tusan ska jag med den bilden till? För jag kan alltid lägga ut den på bloggen. Alltid är det nån som tycker om den.

Så grattis på 10-årsdagen Miraklerna! För nog är det så att livet trots allt innehåller ett eller annat Mirakel. Även om de är små.

Kommentarer

  1. Oj, grattis till de 10! Roligt att läsa dina mest besökta. Njöt av Elsa, oh vad jag tyckte om den filmen! Skrattade åt grön gucka och blev sur över att jag aldrig hade en krullhårig flaggstång som vikarie på gymnasiet. Då hade man kanske uppskattat fysiken (mitt bästa var matte). Fina foton på dikesblommorna, påminner om min barndoms somrar i Bohuslän. Här i Skåne finns inte längre några blommor i dikena tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Roligt att du gillar mina små epistlar. Och ännu roligare att tar dig tid att lämna en kommentar. Var i Bohuslän tillbringades din barndoms somrar?

      Radera
  2. Grattis, Mira, till dina jubilerande Mirakel. I alla år har jag följt dig. Inte läst vartenda inlägg kanske men dom flesta. Glad att du fortsätter blogga. Det gör jag med fast det märks, tycker jag, att fler ägnar sig åt Facebook och Instagram numera än att läsa blogga. Nåja, så länge det är roligt tänker jag fortsätta. Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Hurra och hipp!
    Min blåblogg fyller tio i november och mitt senaste inlägg är mitt tvåtusende. Är vi knäppa eller?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg