Franska fönster

Något som slagit mig vid våra resor och promenader runt om i Frankrike, är hur mycket järn man använder i arkitekturen. Och något av det mest synliga är de grindar, balkong- och fönsterräcken som finns i stort sett överallt. Ofta i gjutjärn, ibland i smidesjärn. Det ena mer fantasifullt än det andra. Jag vet inte riktigt hur det är med nybyggda hus, men jag vet att franska hemförsäkringar inte gäller om man inte har galler för fönstren på bottenvåningen.

I grannbyn bor vår franske smed, en ung kille som gör de mest fantastiska skapelser i smidesjärn. Jag tror att jag har all anledning att återkomma med ett bildreportage från hans verkstad. Han verkade inte helt ovillig till att låta mig fotografera där. Han ska göra galler till vårt nya badrumsfönster, och vi har just satt in ett räcke av hans hand i vårt övre badrumsfönster. Ett låta-bli-att-trilla-ut-räcke.

Något med franska fönster som också är lite märkligt om man jämför med våra breddgrader, är att man kan gå omkring på kvällarna i vad som ser ut som en helt övergiven by eller stad. Alla stänger sina fönsterluckor och lever sina liv skyddade där bakom. Fönsterlampor och fönsterväxter finns i stort sett inte. Alla fönster öppnas inåt. Det skulle inte funka att ha något hängande i fönstret eller stående på fönsterbrädan.

Men tillbaka till de franska fönster- och balkongräckena. Här är den skörd jag fick ihop bara på den relativt korta promenaden från torget i vår by och hem till oss.

Så. Nu går vi…

DSC_7935b

DSC_7935b2

DSC_7937b

DSC_7938b

DSC_7940b

DSC_7944b

DSC_7945b

DSC_7946b

DSC_7948b

DSC_7949b

DSC_7950b

DSC_7952b

DSC_7953b

DSC_7954b

DSC_7957b

DSC_7958b

DSC_7959b

DSC_7962b

För att slutligen hamna vid vårt alldeles egna ägandes gjutjärnsräcke. Vackrast, eller hur?

DSC_7964b

Kommentarer

  1. Margetha Lihnell-Djurskog22 september 2017 kl. 22:02

    Jo, franska balkonger har man ju hört talas om.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg