Villa Lusthusporten – De fantastiska fönstren

Så har jag då bara ett inlägg kvar från min älskade Lusthusport: de fantastiska blyinfattade fönstren. Från första början ett sätt att få större fönster, eftersom det inte gick att göra särskilt stora glasbitar.

Sen kom man på att göra det hela dekorativt med olika färger och mönster ofta kombinerat med glasmålning. Runt förra sekelskiftet blev det toppmodernt igen och idag, drygt hundra år senare, är det många av mina konstnärsvänner som håller på med det igen.

Det finns två olika sätt att göra detta på: glaset infattat i blylist eller hoplött med kopparfolieteknik, tiffany. Jag kan för lite om teknikerna för att se skillnad, men det kanske någon av mina läsare gör.

Vilket nu än detta är, är det så vackert.

DSC_7186f

DSC_7244f

DSC_7245f

DSC_7246f

DSC_7266f

DSC_7284f

DSC_7285f

DSC_7286f

DSC_7288f

DSC_7250b

DSC_7221nh

DSC_7242nh

Kommentarer

  1. Nu måste jag ta till det nysvenska uttrycket: WOW! Jag bara älskar dessa fönster!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som du förstår är jag ganska svag för dem jag också... :)

      Radera
  2. Svar
    1. Vi har ett liiitet ett. I källartrappan...

      Radera
  3. Glas och ljus passar så bra ihop, vad kan då bli vackrare än fönster? Tack för rundvandringen i Lusthusporten, jag är en detaljfrossare så jag har njutit av varenda bild!

    SvaraRadera
  4. Oj, jag googlade efter jag minns inte vad, och så ramlade jag på ditt inlägg och visste naturligtvis genast vem jag gästade som besökare :-)
    Vilka fantastiska fönster, helt underbara! Som du kanske vet håller jag på med blyinfattning, och alla fönster på dina bilder är blyinfattade med blylister. Det enda som faller ur ramen lite är det som ser ut som ett kabinettskåp eller ngt, där är det svårt att se om det är blyinfattning eller tiffany.Jag tror det är blyinfattat det med, och att man har förtennat blylisterna runt om.
    Är den här villan privat eller öppen för allmänheten? De där fönstren skulle jag gärna vilja se i verkligheten.
    Hälsar Chris från Stribergs station

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så roligt att höra från dig! Villa Lusthusporten är (ännu) inte öppen för allmänheten. De vet nog inte riktigt i nuläget vad de ska gör med huset, men hoppas på att kunna göra något publikt. Men man kan ju alltid smyga runt på utsidan och kika. Ha det riktigt gott och hälsa pälstjejen!

      Radera
    2. Så synd, att kika på blyinfattade fönster från utsidan är liksom bakvänt och ger inte så mycket. Jag får hålla till godo med dina fina bilder istället :-)
      Jag ska hälsa raggsockan från dig, hälsa din pälskille från oss!
      Chris

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg