Franska klänningar

DSC_5869f

När vi var i Frankrike i juli, köpte jag tre klänningar i en liten butik i Le Grau d'Agde. De var luftiga, vackra och svala att ha på sig i den franska hettan.

För en vecka sedan fick jag för mig att jag borde pröva att sy likadana själv, det var ju så enkelt men raffinerat skurna.

Sagt och gjort. Jag åkte till Ohlssons tyger, dök på huvudet i deras viskos-stuvbitslåda och kom hem med fem vackra, tillräckligt stora stuvbitar.

Köksbordet röjdes av och jag till att rita av mönstret till de franska klänningarna. Hemligheten med deras vidd och vackra fall är att de alla är sydda på skådden. Nederkanten kan varieras i det oändliga och jag har valt att göra fållen asymmetrisk på allihop.

Jag har gjort klart fyra stycken och en femte ligger tillklippt och väntar på att sys ihop.

DSC_5870f

DSC_5871f

DSC_5872f

DSC_5873f

DSC_5874f

DSC_5875f

DSC_5877f

Jag är övertygad (!) om att jag kommer att sy många fler. Kanske kommer jag att försöka mig på andra material. Varför inte tunt, följsamt ylle?

Kommentarer

  1. Jättefina! Och du syr inte möjligtvis på beställning??
    Charlotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och välkommen hit! Jag sydde på beställning en gång i tiden, men nu gör jag inte det längre. Roligt i alla fall att du tycker klänningarna är fina.

      Radera
  2. Ursnygga! Och underbart sköna att bära. Alla tummar upp! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det "sjasar" sådär trevligt om tyget när man går...

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg