Uppenbarligen går det att bygga fina hus även idag

Mina trogna följare vet med största sannolikhet att jag tycker tämligen illa om dagens arkitektur. Lådiga klossar som resultat av besparingar, “slentrianmodernism” och okänsla för trivsel och kvalitet. Så vitt jag förstår vill de allra flesta människor bo i hus de tycker är fina, och jag vet många som säger att de mår dåligt av alltför raka linjer och kliniska miljöer.

Roligt då att se att det uppenbarligen går att tänka annorlunda både som beställare och arkitekt i dessa dagar.

Jag syftar på Sigfridshäll och Byggmästaren i Växjö. Flerbostadshus, kontor och publik byggnad beställda av affärsmannen Björn Sundeby och ritade av arkitekten Ola Broms Wessel på arkitektbyrån Spridd.

Bara att ta efter, arkitekter! Säger jag.

byggm

fasad1

sigfridshall

sigfridshall2

Samtliga bilder: Arkitektbyrån Spridd.

Kommentarer

  1. Stiligt! Så där ska byggnader se ut, det är annat än lådorna. Så många vackra detaljer.
    Må Spridds verk blir spridda över hela landet.
    (Såg förresten att en av företagets arkitekter hade ett vackert och, i sammanhanget, mycket passande efternamn - Casagrande.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo. Nog borde väl dagens arkitekter lite mer lyssna på vad folk vill ha...

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg