Moln

20150906_192439m

Denna minst sagt märkliga septembersöndag har vi fått över 60 mm regn. I går kväll började det blixtra vid horisonten och så höll det på hela natten. Aldrig särskilt nära men ofta. Hela himlen lyste upp. Hela dagen idag ett ihållande strilande. Och ikväll, precis vid solnedgången, bröt solen igenom, färgade trädtopparna gyllengröna och skapade en makalös dubbel regnbåge som mobilbilden ovan på intet vis gör rättvisa.

DSC_2740m

Det här med moln och väder har länge fascinerat mig. Hade jag inte varit så uschlig i matte hade jag kanske valt en yrkesbana som meteorolog.

DSC_2756m

Gärna riktar jag kameran mot olika typer av molnformationer och väderfenomen.

DSC_2771m

En del molntyper kan jag redan, andra återstår att lära. Jag vet till exempel att höga slöjmoln orsakar solhalon ovan.

moln

Därför passade jag på att köpa meteorologen och frilansfotografen L-G Nilssons bok Moln när den dök upp i min bokklubb. Nu ska här läsas på.

Boken finns att köpa här.

Kommentarer

  1. Den boken verkar mycket intressant - måste undersökas!
    Antagligen har meteorologin gått miste om två fantastiska vädersiare i dig och mig. Med hänförda ögon hade vi kollat in moln, regnbågar, auror och andra fenomen och euforiskt redovisat våra observationer för allmänheten. Och lätt som ett sommarregn hade vi naturligtvis fixat idealväder till allt och alla, året runt. ;)
    Hälsningar från en annan molnfantast!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturligtvis måste du skaffa den boken. Jag har inte läst den än, men den verkar klart intressant. Det är ett fascinerande nöje det här att ständigt kika upp i skyn. Så länge man inte går in i nåt.

      Radera
  2. Dottern läste om moln på enstaka kurs i Gbg en gång. På tredje bilden lyckas du fånga något. Märklig bild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där. Kanske finns minimeteorologkurser för sådana som mig. Ja, tredje bilden är en favorit. Så nära mammatus man kan komma på svenska breddgrader.

      Radera
  3. Här en annan molnfantast, men utan alltför mycket vetenskapliga
    kunskaper; bara att njuta av.
    Du har verkligen fångat en underskön himmel!

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit Ruth! Jag tycker att molnen i sig själva är tillräckligt fascinerande. Man måste inte kunna alla deras latinska namn. Men det vore roligt att veta vad de förebådar för väder.

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg