Korkalm

DSC_0350k

I vår slottspark växer en buske av det lite lustigare slaget. På håll ser den väl inte så märkvärdig ut, men går man nära inpå, så ser man att den är speciell.

En korkalm.

DSC_0352k

Främst är det barken som är märklig. Korvig, åsig, räfflig.

För några år sedan trodde jag att den drabbats av almsjuka, den som så många andra almar. Den gulnade, vissnade och beskars jäms med fotknölarna. Men nu har den kommit tillbaka, frisk och fin med sin konstiga bark.

Extra tydligt syns den nu när den saknar löv. Den är grafisk i sitt växtsätt. Graciös i all sin knölighet.

DSC_0353k

Det har varit en smula svårt att hitta dess latinska namn på nätet, men det som dykt upp flest gånger är Ulmus mi­nor suberósa. Jag vet inte om det är exakt den sorten som finns här hos oss, men dens ursprung och rot torde i alla fall vara rejält gammal.

Förresten ska jag nog gå ut och titta under den i sommar. Kanske sitter det där någon liten Ferdinand och luktar på blommorna. Likaväl som under en korkek.

Kommentarer

  1. Hm....aldrig hört talas om korkalm! Här får man man alltid lära sig något nytt!

    SvaraRadera
  2. Tycker att det ser ut som Vingbenved, Euonymus alatus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog är det en korkalm alltid. Blad och frön är typiskt almlika och under busken står en uråldrig, knappt läslig skylt med beskrivning, uppsatt av någon längesedan bortgången slottsträdgårdsmästare. Jag ska se om jag kan borsta fram skylten nästa vecka.

      Radera
    2. Vi har även vingbenved, kan sägas.

      Radera
  3. Annars kan man sitta och lukta där själv. På något. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, då får man huka. Busken är än så länge ganska låg. Den var väl ett par, tre meter innan amputationen. Men jag lovar, jag ska testa när blommorna kommer. Eller nåt.

      Radera
  4. Har googlat fram några bilder på dess sommarskrud. Ser onekligen lite speciell ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lovar att återkomma när den lövats.

      Radera
  5. Svag är jag för det udda, korkalm räknas nog dit. Svag för korkalm är jag nu...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg