Simon Gate?

gate1a

I ett hörn av vårt bibliotek står en liten bunt av B. Wahlströms 25-öresböcker, närmare bestämt sex stycken, och de är alla sex skrivna av Ivan Bjarne.

När jag sorterade in dem i hyllan, tittade jag till på omslagen och tyckte de var lite fina. Tidstypiska men lite för välgjorda för att tillhöra billiga 25-öresromaner.

Jag har inte riktigt kunnat släppa de där omslagen, så ikväll gick jag ner och tog fram böckerna ur hyllan för att se vem som kunde ha gjort bilderna.

Jag blev tvungen att ta fram förstoringsglaset.

Där står S. Gate.

Simon Gate?

gate

Men tänker man Gate så tänker man ju glas och Orrefors. Inte omslag till 25-öresromaner.

gate1b

Men faktum är att Gate gjorde bokillustrationer innan han 1916 for till Orrefors och blev världsberömd.

gate2a

Dessa sex böcker är utgivna 1915-16 och ligger in så fall rätt i tiden. Om det nu verkligen är Simon Gate som gjort omslagen, så måste detta ha varit bland de sista bokillustrationer han gjorde innan han började på Orrefors.

gate2b

De är känsligt gjorda akvareller i fina färger. Jag tycker om dem. Visst är de “söta”, men de har ändå något visst. Särskilt bilden nedan. En drömmerska. Vad tänker hon? Var sitter hon? Kläderna, frisyren.

gate3a

Bilden nedan är annorlunda. Inte bara till formatet, den innerhåller två personer, är inte lika känsligt gjord, kanske lite mera schablonartad. Inte desto mindre är bilden signerad S. Gate.

gate3b

Om det nu inte är så att det finns någon annan som 1915 signerade sina bokillustrationer S. Gate…

Böckerna? Nej, jag har inte läst dem.

Kommentarer

  1. Jag har haft några liknande, men inte tänkt särskilt mycket på vem som illustrerat. Och nej, jag har inte heller läst dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker oftast att det är väldigt spännande att veta vem som illustrerat. Och ofta var dessa människor väldigt anonyma.

      Radera
  2. Undrar vad det där är för böcker. Vackra omslag hur som helst. Gate ja, Här i utkanterna av kommunen ligger Gate - känt för sina många SD-anhängare. Jo du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tog inte Simon Gate och hans bror sitt namn just från den lilla orten?

      Radera
    2. Låter rimligt eftersom han, enligt http://sok.riksarkivet.se/sbl/Presentation.aspx?id=14666,
      var född i Södra Fågelås församling.

      Radera
  3. Så skarpsynt av dig! Som konstnär får man ofta åta sig att göra allt möjligt för försörjningen, och allt blir i alla fall till träning. Det ser ju lite ut som om han haft modell - liknar inte den blonda sig från bild till bild?
    Mu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar att plocka fram förstoringsglas och leta signaturer. Och vi känner ju båda till att både den ena och den andra hårt arbetande konstnären ibland var tvungen att göra sina "Mariettor".

      Radera
  4. Intressant det där med Gate som illustratör! Och inte känner jag till Ivan Bjarne, var det dåtidens Sigge Stark? Om jag vore du skulle jag åtminstone läsa en av 25-öresböckerna för att allmänbilda mig i 10-talets kiosklitteratur och synen på kärlek...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo. Nu kommer jag att leta än mer efter intressanta bokomslag. Ivan Bjarne var en svensk-fransk journalist som även han var tvungen att göra sina "Mariettor". Alltså mer eller mindre avancerade småtåttar för brödfödan.

      Radera
  5. Jo, man kan hitta många pärlor i sina bokhyllor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande upptäcktsfärd inom hemmets fyra väggar...

      Radera
  6. Vackra bokomslag, visst var de väl finare förr...? Och så fick jag en aha-upplevelse igen, namnet taget efter orten Gate. Hur har jag kunnat låta bli att någon gång fundera på det? Jag som inte bor så långt ifrån. Jag lever och lär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är bloggvärlden guld! Det är mycket jag lärt mig genom åren via den.

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg