Munktells Mekaniska Verkstad

_DSC0259bm

Han hette Teofron. Johan Teofron Munktell och det var han som grundade Munktells Mekaniska Verkstad i Eskilstuna 1832.

_DSC0263bm

Han var en nydanare och nytänkare, Teofron, och han hakade bland annat på den då supermoderna ångmaskinstrenden som bidrog till att göra Sverige till ett modernt jordbruks- och industriland.

_DSC0264bm

Här byggdes lokomobiler, ånglok, traktorer och tröskverk. Och en hel del annat.

_DSC0265bm

1932 gick Munktells samman med Bolinders Mekaniska Verkstad och AB Bolinder-Munktell fortsatte verksamheten. Mitt första (och hittills enda) försök att köra traktor, skedde på en gammal Bolinder-Munktell. Kanske en Boxer. Jag minns inte. Det gick inte så bra, och jag har aldrig gjort om det.

_DSC0266bm

Syster Ninnas och mitt första museibesök under Sommarturen 2014 gick alltså till Eskilstuna och Munktellmuseet. Det var roligt att se alla gamla traktormodeller och tröskverk, och det blev många oh:anden och ah:anden när vi kände igen någon särskilt nostalgisk gammal häck. Men min största anledning till att besöka den här platsen var en helt annan. Nämligen husen…

Kommentarer

  1. Mitt första försök var BM Viktor, och jag var så kort att jag inte nådde ner till pedalerna riktigt - utan fick STÅ och köra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, du försökte nog något före mig. Och sen blev det ju din melodi att ratta stora saker, medan jag helst inte rattar alls...

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg