Lång brygga i rätt vik

_DSC0128rv

Rakt ut i Siljan vid Rättvik skjuter en brygga. En riktigt lååång brygga. Den är 628 meter. Orsaken till detta är inte att de är förskräckligt förtjusta i långa bryggor just i Rättvik, utan att det råkar vara tämligen långgrunt här, och man var beroende av att ångbåten S/S Rättvik skulle kunna lägga till för att forsla folk och varor över sjön.

Bryggan byggdes 1895 och nyinvigdes 1992 efter en omfattande renovering, där de som var intresserade helt enkelt fick köpa varsin planka. Några köpte bara en, några köpte flera. Det får plats rätt många plankor på 628 meter.

_DSC0136rv

_DSC0130rv

Där, på andra sidan sjön, hyrde morfar och mormor sommarhus, och i morfars memoarer finns flera skildringar av hur han tog båten, antingen S/S Rättvik eller S/S Engelbrekt från bryggan och for över till Siljansnäs.

_DSC0131rv

“Jag måste fortsätta till Rättvik och taga båten öfver Siljan för att komma hem i rimlig tid. Någon mat hade jag ju ännu icke fått på dagen och skulle ej häller kunnat få, om jag afstigit vid Västgärde och gått till fots. Jag drack kaffe på ”Engelbrekt” och kom 1.25 till Siljansnäs efter en härlig resa öfver sjön.”

1917 Anteckningar från min lefvnad - Sommartur till Siljansnäs

_DSC0135rv

“Vid afresan från Grycksbo rägnade det en smula och såg nog litet ovisst ut för färdens fortsättning på Siljan, men då vi vid Västgården och Utby sänkte oss ner i den stora kurvan mot Rättvik, strålade solen upp och då vi en halftimme därefter stävade ut mot Laknäs udde med ”Engelbrekt” låg hela Siljan framför oss i nymornad, glittrande sommarglans. Det blåste rätt friskt men som vi alla voro i behof af mat, så vistades vi större delen af resan i matsalongen. Kl 1.25 skulle vi vara vid Siljansnäs brygga, och det tror jag nog också att vi voro ungefär.”

1917 Anteckningar från min lefvnad - Efter Forsbackatiden

_DSC0132rv

Solen stod snett och förgyllde alla husarna uppåt Lerdalshöjden.

_DSC0127rv

Och på Rättviks järnvägsstation glodde skorstenstuppen rakt mot ett moln som såg klart prins Eugenskt ut.

_DSC0134rv

Sen smet solen ner i väst bakom kyrkan och det blev kallt.

Så, det var snabbvisit i Rättvik det.

Med husbilen såklart.

Kommentarer

Populära inlägg