Fantastiskt hjälpmedel hos Stockholmskällan

En funktion hos Stockholmskällan, Stockholms stads databas med massor av fotografier, kartor, trycksaker, böcker, ritningar, filmer, texter med mera, är Jämför kartor. Här kan man jämföra kartor från 1600-talet fram till idag - på detaljnivå. Kartorna visas intill varandra, och zoomar man in på den ena kartan följer den andra med.

jmfr_karta2

En alldeles ypperlig funktion om man är ute på Morfarsjakt…

jmfr_karta

Och vill hitta platser där han bott som inte längre finns kvar.

stentolvan1885

Som till exempel Stentolvan på Fjällgatan.

Kommentarer

  1. Hej Mira!
    Har jag sagt någon gång att jag älskar din blogg? Jag är en flitig läsare men dålig kommentator (kommentatör? kommenterare ska det kanske heta). Du skriver precis om sånt jag gillar mest! Och så vackra och illustrativa bilder alltid. Önskar dig ett gott nytt år och ser fram emot mer intressant läsning.
    AnnaH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna och välkommen hit! Så roligt att du tycker om mina kråkfötter i cyberspace! Det gör inte så mycket att du inte kommenterar så ofta, huvudsaken är att jag vet att du gillar det jag gör. Ha det riktigt, riktigt gott!

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg