Gryts - Tuppen

_DSC1646il

Mitt emot Drags vid Motala ström i Norrköping låg Norrköpings Bomullsväfveri AB i området som kallas Gryts.

_DSC1653il

Här fanns inte mindre än två vattenkraftstationer; Gryts övre och Gryts nedre. Kraften behövdes för att driva de energikrävande verksamheterna inne i spinneriet och vävsalarna.

tupp

Norrköpings Bomullsväfveri AB:s varumärke hette Tuppen, och nog är det något även jag minns. Tuppens lakansväv. Jodå.

_DSC1662il

_DSC1663il

Den färdiga väven kördes till fabriksbyggnaderna vid Garvaregatan där den bland annat kunde färgas eller blekas. Denna fabrik revs dock i slutet på 60-talet, innan staden förstått att de gamla byggnaderna var värda att bevara.

_DSC1666il

Tuppens Tittar man riktigt noga går det faktiskt att se vinflöjeln i form av en tupp på tornet.

Den gamla textilfabriken är fint renoverad och inrymmer idag företag.

Kommentarer

  1. Vilken tur att man sansade sig innan "hela rasket"* var jämnat med marken. En så intressant och vacker byggnadsskatt ska givetvis bevaras.

    Jodå, Tuppens lakansväv har man sussat både på och under.

    * "Trettifyran" med Per Myrberg dök upp i huvudet. ;-)

    SvaraRadera
  2. Tuppens väfnader har jag för mig att en butik hette hemma i barndomen bruksort. Fin miljö i Norrköping.

    SvaraRadera
  3. När jag var liten för 70 år sen hade jag en reklambok från Tuppe som handlade om en pojke som råkade spilla ut kaffe på en fin duk men som undgick straff för detta "ty Tuppens väv är lätt att tvätta". Har någon mer än jag läst den?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg