Hjorthagens kyrka – två ritningar

157_1_SE_SSA_6003_NS111_1081

I min jakt efter information om Hjorthagens kyrka hittade jag dessa två ritningar hos Stockholmskällan. Båda står med arkitekten Carl Bergsten som upphovsman och båda är daterade 1904 (hos Stockholmskällan).

Jag vet att Bergsten vann Hedvig Eleonora kyrkoråds arkitekttävling, men att de ändå inte var helt nöjda med hans förslag. De bad då att arkitekten och hovintendenten Gustaf Lindgren skulle “hjälpa” Bergsten med utformningen.

Ritningen ovan, benämnd “Täflingsritning till kapellbyggnad i Hjorthagen” är inte signerad och skiljer sig tämligen mycket både från ritningen nedan och det färdiga resultatet. Nästan så mycket att jag undrar om det verkligen är Bergstens förslag.

157_0_SE_SSA_6003_NS111_1101

I den här ritningen, signerad både Gustaf Lindgren och Carl Bergsten, känner man i alla fall igen sig, även om en hel del detaljer ändrats från ritbord till färdig kyrka.

Jag vet inte riktigt vad det är som är så spännande med husritningar. Är de riktigt detaljerade, kan jag försjunka i evigheter. Kan jag dessutom jämföra med det färdigbyggda resultatet, blir det riktigt roligt.

Klicka på bilderna för att komma till källfilerna.

Kommentarer

  1. Åh! Jag har ett antal kilo byggnadsritningar att försjunka i. Ingen så fin som dessa dock.

    SvaraRadera
  2. Handritade byggnadsritningar som också akvarellerats är nästan konstverk. Så olika dagens CAD-ritade saker :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan är om det inte ÄR konstverk. Handens känsla direktförmedlad. Måste bli finare hus då.

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg