Samma visa vartenda år

julvinkel3

Första advent.

Äntligen kan man tända upp lite ljus i den mörka natten. Natten som varar från halv fyra på eftermiddagen till halv åtta på morgonen. Ljus i vårt hus! Härligt.

Men…

Jag förstår inte vad det är med julvinkellampor. De lyste ju när jag plockade ner staken förra gången. Allihopa. Och nu, inte en enda en.

Man skruvar och svär och försöker begripa vilken av alla de ogenomskinliga små jäklarna det är som är trasig. Tillslut har man bytt allihopa och stakuschlingen lyser inte i alla fall.

Fram med kontaktsprejen. Och då äntligen. Lyser staken. En av dem. Och så om igen med proceduren med nästa stake. För man har ju inte bara en…

Jag har bytt taktik. Jag har köpt LED-lampor till stakarna. Så fort en envisas, så ur med alla gamla och i med leddar. De håller.

Och håller, och håller, och håller, och håller.

Dessutom drar de betydligt mindre ström.

julvinkel

Kommentarer

  1. Jag fattar inte heller något av detta adventsljusmyskofelet! :D

    LED ska jag också inhandla, men vågar inte sticka ut näsan än ;). -15....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dubbelörn: Jag tror att alla julvinklar, alternativt julvinkelglödlampstillverkare, ingått pakt med varandra för att få sälja fler. Tji fick dom, för nu kommer LED!

      Radera
  2. Tack för tipset! Jag gav upp redan förra året - frågan är bara om jag kommer till en affär med lampor före jul.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. em: Kanske man borde handla redan till midsommar, så man är väl förberedd. Eller efter nyår.

      Radera
  3. Känner så väl igen situationen...
    /SA

    SvaraRadera
  4. Undrar om alla stakar går ihop?
    Det kanske finns någon fackförening för adventsstakar?
    Vi som inte lyser?
    Vi byter ut en stake om året ungefär till LED.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ninna: Se svar till Dubbelörn ovan. Pakt är vad jag tror.

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg