Mönsternyckel till Husqvarna Automatic 21A

husqmn

Ända sedan jag skrev mitt inlägg om min älskade gamla Husqvarna Automatic symaskin, har jag fått frågor på både det ena och det andra gällande maskinen. Allra mest förekommande har frågor om mönsternyckeln (snurran) varit. Så här kommer nu – som en försenad julklapp till alla lyckliga Automaticägare - snurran att spara ner och printa ut.

Klicka på de tre följande bilderna, så de visas så stort som möjligt. Spara sedan ned dem på din egen dator genom att högerklicka på de stora bilderna och skriv ut på lite tjockare papper.  Se till att proportionerna mellan stora och lilla skivan stämmer! Klipp ut det lilla fönstret i lilla skivan, så att du kan läsa vilka inställningar du ska göra på mönstervreden, gör hål i mitten och sätt ihop skivorna. Observera att dubbelsömmarna endast är avsedda för 2 mm tvillingnål.

husq4b

husq4c

husq4d

Och så här ska snurran se ut när den är klar:

husq4

Nedan hittar du beskrivningen hur du använder mönsterkamsatserna och syr mönstersöm på din Husqvarna Automatic. Världens bästa symaskin!

husqmk1

husqmk2

husqmk3

Lycka till!

Kommentarer

  1. Åh, Mira, återigen har du varit reseledaren för en nostalgitripp. Min barn- och ungdoms symaskin! Min mor övergav till slut sin gamla trampmaskin och köpte en Automatic och jag minns att det var rena rama trolleriet att kunna sy mönstersömmar. Och med TVÅ nålar!!! Jag minns att det gick åt mycket tråd under en tid...

    Hoppas årets sista (vanliga) helg blir hur trevlig som helst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annica: En trogen gammal följeslagare! Tack detsamma!

      Radera
  2. Åh, tack snälla söta! Som jag letat efter ett ställe att få tag i den - nu börjar min underbara maskin kännas komplett!

    STORT STORT tack!

    SvaraRadera
  3. Hej! Har nyss köpt en gammal Husqvarna automatic grön, men saknar spolar. Vet du var jag hittar det?
    Jaana

    SvaraRadera
  4. Hej Jaana och välkommen hit! Jag köpte extra spolar på syfestivalen i Stockholm för några år sedan. Tyvärr minns jag inte vilket företag som sålde. Men vad jag förstår så säljs spolar på den här sajten! http://webshop.husqvarnabutiken.se/index.php?cPath=24_25

    SvaraRadera
  5. Hej Jaana,
    Håll alltid ögonen öppna på loppisar bland sytillbehören, där kan du hitta spolar, pressarfötter, sytråd, symaskinsnålar och annat smått och gott för en spottstyver.
    Jag hittar allt till mina symaskiner på loppisar.

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Har nyss köpt en maskin som denna, men saknar manual. Vilka inställningar kan vara lämpliga för att sy i dubbelt fårskinn? Ratten med de små siffrorna 1-5 och något sick-sack mönster över, går inte heller att vrida till höger eller vänster!? Tackar på förhand. Med vänlig hälsning Alice

    SvaraRadera
  7. Hej! Har nyligen köpt Type 21 men tyvärr följde med bara mönsterkamsats A. Vet någon var kan man köpa B och C? Med vänlig hälsning, Flores.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg