Bogesunds slott

_DSC0831b

Jag läste i DN häromsistens att de putsat om Bogesunds slott. Att de återigen givit slottet de färger det fick då det byggdes om till riddarborg på 1860-talet. Det ville jag se.

_DSC0835b

Så vi åkte dit. Det blir en alldeles lagom eftermiddagsutflykt när man behöver ett litet avbrott i hemmastöket.

Och visst ser det här mycket läckrare ut än den murriga, dystra cementputs (som dessutom var för tät) som slottet hade förut.

bog6

_DSC0832b

Det riktigt lyser om slottet.

_DSC0847b

Det verkade som om slottets nya, glada färg även inspirerat till excesser i rabatterna…

_DSC0836b

_DSC0834b

_DSC0845b

Läs mer om Bogesund och mitt förra besök där

Se reportage om renoveringen på Statens Fastighetsverks hemsida

Kommentarer

  1. Åh, så fint! Och vilken skillnad på hur det såg ut vid ditt tidigare besök. Dina fantastiska bilder gör att jag snabbt förflyttas dit... (jag "flaxar" ca 100 mil) och kan se allt det vackra. Tack för rundturen! Gillar!!!

    SvaraRadera
  2. det var den sjoveste arkitektur jeg længe har set! Jeg ved ikke om det er kønt...måske mere specielt end kønt...

    SvaraRadera
  3. Annica: :)

    Aputsiaq: Ganska typiskt 1800-talets riddarromantik skulle jag vilja säga. Den var nog mer märklig än vacker, som du säger. Men lite kul är det.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg