Skagerack möter Kattegatt

_DSC0476s

Visserligen har vi inte haft så där särdeles bra väder under vår resa, men vi har ändå undrat var alla semesterfirande människor varit. Tämligen tomt både på vägar och campingplatser.

_DSC0477s

Men när vi kom hit till Grenen norr om Skagen fick vi nog svaret på vår fråga. Här var de!

-Kom tillbaka om 14 dar! sa de på campingen när vi kom dit, och en strid ström av bilar körde längs den smala vägen upp till Danmarks nordostligaste udde.

_DSC0486s

I sand och pinande vind stretade vi, likt alla andra, ut för att få se Skagerack versus Kattegatt längst där ute.

_DSC0488s

Och sant. Där pågick brottning. Eller om det var vattenlek av det våldsammare slaget. Vattnet gläfste, morrade, sjöd och skvätte.

_DSC0494s

Jag gick så långt ut jag vågade. För någon minut var jag den längst norrut belägna människan i hela Danmark. Sen började sanden skrida under mina fötter och det kändes obehagligt att stå kvar.

För det är så den gör, sanden. Den vandrar och vandrar med vattnets och vindens hjälp och odden växer cirka 10 meter per år åt nordost.

_DSC0496s

Saltstänkta och blöta om våra fötter traskade vi tillbaka längs motsatta stranden.

_DSC0500s

Rakt ut i det berömda ljuset.

_DSC0501s

_DSC0535s

På kvällen, i den lågt stående solen, rasade fortfarande de två haven om herraväldet.

De håller nog på fortfarande…

Kommentarer

1. Härliga bilder! Jag var där 1986 på bilsemester med ett par grannfamiljer. Så sen dess lär ju sandreveln växt till. Det jag minns mest var värkande tuttar i blåsten och mödan att hålla rätt på alla ungar. Jag hade en två månader gammal och en vild treåring (och alla grannungarna) Jag minns att alla barn under sex år åt gratis på färjan från Göteborg... kyparna bleknade när de såg vårt gäng, där barnen var i klar majoritet.
    Kanske det är dags för ett nytt besök, med mer vuxen utgångspunkt.

2. Det ser ut som en riktig semester. Så skönt!
    Min upplevelse av Skagerack har jag tillsammans med min far på hans ålders höst, faktiskt. Han ville se och åka över Öresundsbron åsså var vi är! Kul.

3. Både ljuvligt och dramatiskt vackra bilder. Det där är verkligen en speciell plats - hav, sand, ljus. Tänker på Kröyer och de andra Skagenmålarna. WOW!

4. Karin: Aj! Hoppas barnen hade kul i alla fall! Rekommenderar definitivt ett besök med mer vuxen utgångspunkt!

Viola: Det låter som ett fint minne.

Annica: Ja, men förstår verkligen att de blev som besatta av platsen.