Bovbjerg – högt upp och långt ner

_DSC0388bb

Den Jylländska västkusten har fört - och för - en ständig kamp mot havet och dess rytande styrka. Strax väster om Lemvig ligger Bovbjerg med sina branta, 40 meter höga, sandraviner ner mot vattnet, där vind och vågor ser ut att ha bitit i sig stora tuggor av landet. Ordet bov härrör från samma ord som det svenska bog, som i fartygsbog.

_DSC0389bb

I ett försök att hejda den tärande framfarten byggdes vid förra sekelskiftet så kallade høfder i granit och betong vinkelrätt ut mot kusten. Inte mindre än 27 stycken sådana här finns mellan Fjaltring i söder och Ferring sø i norr.

_DSC0390bb

För den som har rejäla gummisulor, valkar i nävarna och total brist på svindel är det här en möjlig väg ner på stranden.

_DSC0391bb

Just det! Det var den som lockade! Inte bara det fantastiska landskapet.

_DSC0393bb

En röd fyr!

_DSC0396bb

Och här gick det att komma in. Vi hade hunnit växla till danska kronor. 20 danska kostade det.

_DSC0398bb

Och in klev jag.

Nu blir det många bilder igen. Jag kan inget annat göra än att med mina bilder försöka förmedla den fantastiska känsla jag fick på den här platsen och i den här byggnaden.

_DSC0401bb

Där utanför står husbilen. På den smala remsan mellan fasta landet och avgrunden ner mot det brusand hav.

_DSC0405bb

Varsågoda! Njut! För vackert är det…

Upp…

_DSC0410bb

_DSC0412bb

_DSC0413bb

_DSC0415bb

_DSC0416bb

_DSC0418bb

_DSC0419bb

_DSC0421bb

_DSC0422bb

_DSC0427bb

_DSC0429bb

_DSC0430bb

_DSC0431bb

Och ner igen…

_DSC0435bb

_DSC0437bb

_DSC0439bb

_DSC0441bb

Bovbjergs fyr tändes 1877 som angöringsfyr (på danska anduvningsfyr) för sjöfarten längs den danska kusten.

_DSC0444bb

2003 ryktades det att danska Farvandsvæsenet hade planer på att sälja Bovbjerg fyr. Ett antal omkringboende påbörjade då projekt rädda fyren från försäljning och 2007, ett otal möten, namnunderskrifter, ansökningar och telefonsamtal senare, kunde fyren övergå i Fonden Støtteforeningen Bovbjerg Fyr:s händer.

Fyren sköts idag helt ideellt och sällan har jag sett ett så välskött ställe. Här finns också café och utställningslokal i de gamla fyrvaktarhusen. Här anordnas vandringar, konserter och berättaraftnar. De har dessutom en alldeles ypperlig hemsida, så jag hänvisar alla faktatörstiga till den.

_DSC0445bb

En ranka krasse ligger på en av de gamla, röda betongblock som en gång göts till høfderna. Så enkelt och så märkligt vackert…

_DSC0446bb

_DSC0455bb

Ståpäls och kisserysningar räcker inte för att beskriva mina känslor för det här stället. Jag säger bara…  Är du det minsta lilla fyr- eller kulturgalning, åk dit! Definitivt en av den här resans höjdpunkter.

_DSC0457bb

_DSC0459bb

And…  “Every bloody frame is a Rembrandt…”

Kommentarer

  1. Tjusigt!
    Jag gillar den organiska haken.

    SvaraRadera
  2. Skaffaren: Ja, det kan jag tänka mig! Gillar du inte spiraltrappan i gjutjärn också?

    SvaraRadera
  3. Som fyrfantast så bara njuter jag. Underbara bilder!

    SvaraRadera
  4. Annica: Tack! Är du medlem i Svenska Fyrsällskapet?

    SvaraRadera
  5. Kisserysningar var ordet! sa Bull.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg