von Echstedtska gården - Glansen vid hjärtat - glöden i rummet

- Korsetter och livstycken av Ove Harder Finseth

_DSC0112vek

Och så – sist men inte minst – den utställning som pågår på von Echstedtska gården just nu.

Blandat med de gamla kakelugnarna, rokokomöblerna och väggmålningarna – och till stor del inspirerade av dessa – hänger en färgstark blandning livstycken och praktkorsetter, formgivna och tillverkade av den norske modedesignern Ove Harder Finseth.

_DSC0092vek

_DSC0111vek

Först tänkte jag inte ta några bilder alls av dessa utplacerade klädesplagg, men ju mer jag gick omkring och ju mer jag såg av dem, desto finare insåg jag att de var.

_DSC0108vek

Och konstigt nog störde de inte alls, tvärt om. Varje placering var noggrant uttänkt och rätt i färg. Helt enkelt riktigt snyggt jobbat.

_DSC0118vek

_DSC0125vek

_DSC0126vek

Detaljrikedomen och skaparlusten går verkligen inte att ta miste på eller förbigå. Flera är roliga och några riktigt, riktigt vackra.

_DSC0129vek

Ove Harder Finseth är kläddesignern som bland annat skapade norska prinsessan Mette Marits brudklänning och nog skulle flera av dessa tygkonstverk också duga till att trava uppför altargången i…  Svårigheten blir kanske att hitta en kjol som passar.

_DSC0143vek

Utställningen pågår till 26 augusti 2012.

Se reportage från SVT

Läs artikel i Värmlands Folkblad

Kommentarer

  1. Jag säger bara: Åhhh! Alla så väldigt vackra, men jag föll speciellt för det svarta med turkos och vitt.

    SvaraRadera
  2. Annica: Det fanns så många. Det här är bara några stycken. Den svarta med gult är fin också. Äh! Alla är fina!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg