Bloggutmaning – Miras Menageri

Återigen har en utmaning dykt upp här i bloggvärlden, och jag snappade den som vanligt på Skaffarens blogg. Den här gången går den ut på att skildra de ickelevande djuren i hemmet. Aha! Tänkte jag! Nylunds Räv! Dalahäst! Men när jag började gå omkring med kameran hittade jag det ena djuret efter det andra. Lustigt! Jag visste inte ens att vi hade så många. Här kommer ett urval…

_DSC0448m

Nämnda Nylunds Räv. Söt men sprucken och dammig (ser jag nu). Söker fru.

_DSC0449m

Gosedjurshassel som vakande ligger ovanpå hunden Hassels nuvarande urna högst uppe på skåpet.

_DSC0454m

Den Hasselhundurna som hunden Hassel ska ligga i, men som vi inte kan förmå oss att gräva ner eftersom Christina på Stribergs station gjort den.

_DSC0451m

Den graciösa hinden som i cirka 15 år fånglott in i samma lampa.

_DSC0453m

Inte tala, inte höra och inte se. Ingår i den oanvända askoppsamlingen.

_DSC0458m

Ett av de små snurrdjuren med propeller i rumpan som vi köpte i Sigtuna.

_DSC0459m

Den lilla,  lilla tavlan för mycket små hundar. På låg höjd.

_DSC0461m

Saltkarstuppevuppe som Mor köpte i S:t Petersburg, som känner sig ensam och inte talar vårt språk och därför sökt sig till fågelboken med hackspetten på, för att på så vis känna sig något mindre ensam.

_DSC0462m

Fågelboksomslaget som Mormor gjorde på Svenska slöjdföreningens skola.

_DSC0463m

Vattenpölsfågeltavlan jag gjorde när jag jobbade på Stora Möbelföretaget, vars format är exakt samma som dåvarande IKEA-katalogen.

_DSC0464m

Silvertärnan jag köpte i Ä-hult och bar i famnen på tåget hela vägen upp till Stockholm och vars näbb gick av hela tiden. Den bodde i torntaket, men har blivit utkonkurrerad av en kristallkrona från 1700-talet.

_DSC0465m

Den obligatoriska dalahästen. Jag är trots allt född i Falun. Jag sa Falun, inte farstun!

_DSC0467m

Bissiga terriern som bor i en askkopp i gästrummet.

_DSC0468m

En elefant som också bor i en askkopp i gästrummet tillsammans med en brosch och ett par örhängen av Uno Linder.

_DSC0472m

Det Mycket Märkliga djuret som bor i bandvävstolen.

_DSC0473m

En matthäst.

_DSC0478m

Nåja. Emsers Minsta Björn. Dyker upp där man minst anar det.

_DSC0479m

Skinfaxe som oförtröttligt drar solen över himlavalvet år ut och år in.

_DSC0480m

Sängbamsen som har en förmåga att dyka upp när man bäddat rent. En alldeles liten sak.

_DSC0485m

En djurparad i sovrummet. Alla heta de Leonard.

_DSC0492m

En liten cigal som bor i apelsinträdskrukan. Den säger ingenting.

Så. Det var det.

Ett föga vetenskapligt inlägg, men ett alldeles ypperligt sätt att kringgå hemmablindheten.

Kommentarer

  1. Fågelboksomslaget!
    Christinas hund!
    Bandvävstolens väktare!
    Tre klara favoriter.

    SvaraRadera
  2. Jag upptäckte samma sak bara av en händelse för ngt år sedan. Plötsligt såg jag djur överallt hemma. Ska se om jag hittar tid att fånga upp utmaningen, den är Kul! :-)
    Älskar Christinas Hassel.
    /i.

    SvaraRadera
  3. Skaffaren: :)

    IET: Gör det! Det vore roligt att se ditt menageri också!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg