Favoriter i repris 2011

Att välja ut sju av mina bästa inlägg under det här året har varit rysligt svårt. Men jag klarade det förra året och har varit fast besluten att göra det i år igen. Om jag skulle gå efter besöksstatistiken, har det här årets höjdare varit mitt inlägg om NCS, Natural Color System. Men jag vill ju även lyfta fram inlägg som har betytt väldigt mycket för mig, dels som direkt upplevelse men också där jag är hyfsat nöjd med resultatet. Jag går kategorivägen som jag brukar…

Sju favoritinlägg från sju olika kategorier: Essentiellt, Färg, Gamla hus, Gammal teknik, och Vattenkraft. Nytt för i år är kategorierna Husbil och Häpnadsväckande.

sagolika

Bästa Husbil: Att vi under det här året blivit med husbil är väl något som inte undgått någon av mina trognare läsare. Att husbilen dessutom på ett alldeles väldigt påtagligt sätt underlättat mina upptäcktsfärder går inte heller att förneka. Husbil är helt enkelt helrätt för mig. Fri som fågeln med huset på ryggen! Eller var det snigeln? Detta faktum vill jag belysa med inlägget Sagolika sovplatser. För så är det. Man stannar där man vill (i stort sett) med husbil.

morfar2

Bästa Essentiellt: En av det här årets stora upplevelser var när vi kom upp till Forsbacka och fick se de porträtt som morfar ritat och som hängde kvar på värdshuset. Jag visste att de hängt där en gång i tiden, men fanns de kvar? Det gjorde de. De hängde där på övervåningen och allt såg fortfarande ut som det gjort på morfars tid. Stort!

grimeton

Bästa Gammal teknik: På min och syster Ninnas husbilsresa i Halland i somras, var ett av de givna stoppen Grimeton, den gamla långvågsradiostationen utanför Varberg. Detta världsarv är doningar i min smak.

nesheimstunet

Bästa Gamla hus: Även Norge fick sig ett besök av husbilen i somras och utanför Voss vid Lønavatnet ligger gammelgården Nesheimstunet. Vilken stämning!

vemork

Bästa vattenkraft: Kraftstationen Vemork utanför Rjukan i Norge blev också en upplevelse utöver det vanliga. Läs mer om Vemorks maskinhall och om Rjukan.

demoiselles

Bästa Häpnadsväckande: Många är de upplevelser och sevärdheter vi fick oss till livs på vår husbilsresa till Frankrike i september och jag låter dem representeras av de fantastiska Grotte des Demoiselles vid Saint Bauzille de Putois i Languedoc Roussillon. Jag kan fortfarande känna svindeln, doften av fuktig sten och hur håret reste sig på mitt huvud när vi kom in i La Cathédrale, 52 meter hög, 80 meter bred och 120 meter lång och full med trädlika stalaktiter. Häpnadsväckande var ordet.

ncs

Bästa Färg: Och så, sist men inte minst, årets mest besökta inlägg; det om Natural Color System NCS. Och jag är inte förvånad. NCS-systemet är lätt att förstå, men bara om man vet hur det fungerar.

Så. Det var mitt lilla axplock ur 2011 digra skörd. 248 inlägg har det blivit hittills i år och kanhända hinner det bli ett par till innan vi övergår till 2012. Inte riktigt ett inlägg om dagen, men någonting i stil med 0,684…

Roligt har jag haft. Och jag hoppas att jag glatt en och annan med mitt envetna plåtande och fabulerande.

Kommentarer

  1. Tack Mira för de, hittills, 248! De har alla varit intressanta, läsvärda och med fantastiska bilder. Ser fram emot att följa din fina blogg under 2012.

    Gott slut på 2011 och Gott Nytt 2012!

    SvaraRadera
  2. Jag är en av dina ivrigaste påhejare!
    Men det är inte gratis.
    Förra veckan inköptes en NCS "solfjäderkarta".
    Undrar om nästa utgift blir en husbil?
    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  3. Tittar jag in på din blogg finns alltid någonting jag lär mej. Till vackra foton dessutom.
    Kul. Tack. Fortsätt såklart.

    SvaraRadera
  4. Vill bara önska dej ett riktigt Gott Nytt ÅR 2012 och hoppas du forsätter lägga upp dina fantastiska bilder!

    SvaraRadera
  5. Annica: Tack detsamma! :-)

    Skaffaren: Husbil!? Ok, vi ses därute i friheten nånstans!

    Viola: Tack! Det kommer jag säkerligen att göra. Jag kan liksom inte låta bli...

    Kors och Tvärs: Tack detsamma! :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg