John Bauers illustrationer till Fädernas gudasaga

loke gulveig

Loke slukar Gullveigs hjärta

oden sleipner

Oden far ut att provrida Sleipner

loke idun

Loke lockar Idun ur Asgard

vakna groa

Vakna Groa! Vakna moder!

svipdag fröja

Fröja hälsar Svipdag välkommen.

svipdag töck

Svipdag talar med Töck.

fröja svipdag

Fröja hos Svipdag på Singastein.

tyr fenrer

Tyr och Fenrer

Viktor Rydbergs Fädernas gudasaga, berättad för ungdom utkom 1887. Boken är ett resultat av Rydbergs forskning i nordisk mytologi presenterad i populär form. Den nytrycktes 1911 med illustrationer av John Bauer. Illustrationerna finns idag på Viktor Rydbergmuseet i Jönköping. Om dessa är original eller kopior ska jag låta vara osagt. De digitala bilderna är hämtade från Wikimedia Commons.

Kommentarer

  1. John Bauer är en av mina absoluta favoritkonstnärer. Jag hade ingen aning om att dessa skisser (om det nu är originalen) fanns på Rydbergs-museet. Det måste jag kolla upp.

    /Johan

    SvaraRadera
  2. Tack! Inspirerande bilder. Jag har inte sett just de här bilderna tidigare.

    SvaraRadera
  3. Johan: Nej, det visste inte jag heller. Jag jobbade ju på Jönköpings Läns Museum under den stora Bauerutställningen på 80-talet, och minns inte att jag såg dem där då. Så här står det på Viktor Rydbergsmuseets hemsida: "Illustratörernas rum tillägnas några av de konstnärer som illustrerat Viktor Rydbergs verk. Bland annat märks Jenny Nyströms illustrationer till Lille Viggs äventyr på julafton, John Bauers bilder till Fädernas gudasaga liksom Carl Larsson som illustrerade en utgåva av Singoalla."

    Karin: Jag undrar fortfarande om originalen är monokroma. Troligtvis är de det, han gjorde mycket sådant.

    SvaraRadera
  4. Johan igen: Går du dit och kollar så måste du berätta om det är original eller kopior och om det är originalen, är de monokroma? Spännande!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg