Diamantbrunnen

_DSC0669db

Till 1897 års stora Allmänna konst- och industriutställning på Djurgården i Stockholm uppfördes många byggnader. Både små och stora och de allra flesta provisoriska. Några har dock blivit kvar och går att avnjuta än idag, bland annat den här lilla brunnsbyggnaden på Lejonslätten bredvid Biologiska museet.

Diamantbrunnen.

_DSC0671db

Här borrade Svenska Diamantborrningsaktiebolaget en 32 meter djup brunn för att visa vad man kunde och för att bjuda utställningsbesökarna på gratis vatten.

_DSC0672db

Av själva pumpen finns dock bara en liten snutt kvar och vad som hänt med de 32 meterna därunder vet jag inte. Kanske finns de kvar. Kanske finns det vatten där nere. Kanske är den igenfylld.

_DSC0670db

Den här pumpen har uppenbarligen någon gått på…

Kommentarer

  1. Tja, varför inte - ett nytt brunnshus vore inte fel!

    SvaraRadera
  2. Mhm, visst skulle jag kunna tänka mig den här lilla saken under berget...

    SvaraRadera
  3. En liten rolig parentes är att jag dricker mitt morgonkaffe ur en gammal reklamkopp från Allmänna konst- och industriutställningen. Det är något speciellt att använda grejer som är långt över hundra år gamla.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg