Ivanhoe på Stora Sundby

_DSC0328sbh

I kvällningen började vi lite försiktigt se oss om efter natthamn, och jag hade siktat in mig på en krångla (ni vet den där figuren som markerar sevärdighet på kartan) strax invid Hjälmaresund. Ibland kan det finnas fina besöksparkeringar vid sevärdheter, där man kan stå med husbil en natt utan att vara i vägen.

Stora Sundby slott stod det invid krångelsymbolen på kartan. I verkligheten… ingenting. Bara glashytta. Vi åkte in på parkeringen, konstaterade att det inte var lämpad som natthamn och fick syn på skylten ovan.

Vad? Är? Det där?

Långt bortom trädtopparna svävade någonting som inte liknade… någonting jag sett i Sverige tidigare. Disney?

_DSC0335sbh

Stora Sundby slott. Slottet som grevinnan Ulrika de Geer ville skulle likna Sir Walter Scotts romantiska riddarborg Abbotsford House i Skottland. Hon hade just läst Ivanhoe och tyckte makens nyligen ärvda gamla borg såg alldeles för dysterkvist ut.

_DSC0329sbh

Sagt och gjort. Greven skickade ritningar på Stora Sundby till Abbotsford och tillbaka kom nya ritningar från det skotska slottets arkitekt. Det tog bra många år att bygga om och resultatet ser ni här.

Vad ska man säga? Makalös(t).

_DSC0330sbh

Idag bor här friherreparet Klingspor med familj och när vi smög runt i parken kom en gammal hund duntandes och förtalte att “Här bor jag!” Vi gjorde en diskret, kringgående rörelse och hamnade i kohagen, vilket intresserade Emser.

_DSC0332sbh

_DSC0333sbh

Hursomhelst var det intressant att få se denna skapelse, sprungen ur en romantiskt lagd grevinnas önskedröm på 1800-talet. Mitt emellan vacker och förfärlig. Eller vacker… tja.

800px-Stora_Sundby_SFJ_1872

Stora Sundby i Svenska Familjejournalen 1872, Wikimedia Commons.

_DSC0337sbh

Ekonomibyggnadena tedde sig något mer normala och en av dem hade dessutom en flöjel helt i min smak.

_DSC0338sbh

_DSC0339sbh

Syster Ninna, Emser och jag äntrade Husbil och for ifrån Ivanhoeland. Ska bli roligt att se hennes bilder sedan. Hon har långzoom.

Kommentarer

  1. Potemkinkuliss är min spontana reaktion. Fast tyvärr, är uppenbarligen den här byggnaden av en mer bestående art.
    Margaretha
    som undrar vad det
    kostar att värma upp
    en slik byggnad

    SvaraRadera
  2. Håller med - slottet ser ut som en kuliss. En hägring från en förgången tid. Jag ser draken, riddaren och den ljuva mön.

    SvaraRadera
  3. Slottet sägs ha 365 fönster, lika många som årets dagar och 52 rum var det väl (fast det låter lite). Skrönorna är många. Min permanenta uppehållsort finns i samma region, trots det har jag aldrig varit in där. För konstigt och mräkligt för min smak, men kulturhistoriskt intressant förstås. Julita lantbruksmuseum drar mera ;-)

    SvaraRadera
  4. em: Skjortan!

    Annica: Välkommen Annica! (Farväl Anta???) Draken, riddaren och den ljuva mön såg uppenbarligen den romantiska grevinnan också. Eller hoppades få se i alla fall.

    Viola: Just så. Fyra stora torn för årstiderna, tolv små för månaderna, 52 rum för veckrna och 365 fönster... Kära, söta... Åhå! Finns du där i närheten!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg