Floran i färg – vad man finner vid vägkanten

Ungefär tre gånger om dagen går jag samma vägsnutt med hunden när jag är på vår gård i Bohuslän. En tämligen vanlig liten väg med skog på ena sidan och åkrar på den andra.

Länge har jag tänkt att jag ska dokumentera de blommor som växer utmed dess kanter, och nu har jag gjort det. En vanlig svensk julidag anno 2011.

Samtidigt vill jag slå ett slag för den utmärkta Virtuella floran, www.linnaeus.nrm.se

Miraklen finns oftast inte vid horisonten, utan troligtvis alldeles framför våra fötter…

_DSC0168f

Gulvial, Lathyrus pratensis L. Kan förväxlas med Käringtand, men eftersom Käringtand saknar klängen och denna alldeles tydligt har det, så säger jag Gulvial.
 
_DSC0170f

Den så här års allestädes närvarande Mjölken, Chamaenerion angustifolium  (L.) eller Rallarrosen som den också kallas, eftersom den gärna växer på sandig mark, exempelvis banvallar. En favorit.

_DSC0171f 

Älggräs, Filipendula ulmaria (L.) Maxim. Växer i myckenhet runt vår gård. Doftar. Gillar.

_DSC0173f

Och här kommer Käringtanden, Lotus corniculatus L. Lägre och med blommorna i flockar istället för Gulvialens klasar. Käringtandens knoppar skiftar också ofta i rött. Båda tillhör de familjen Fabaceae, ärtväxter.

_DSC0177f 

Kråkvicker, Vicia cracca L.

Jag tror att de tillhör mina absoluta favoriter, alla dessa ärtväxter med alla sina varianter. De utsökta blommorna, färgskiftningarna. Ljuvligheters ljuvlighet. För att inte tala om doften.


_DSC0178f

Den här fibblan låter sig inte bestämmas riktigt. Men det är kanske inte så konstigt heller, för det finns flera hundra olika underarter. Vacker är den i alla fall.

_DSC0179f

Rölleka, Achillea millefolium L. med sin rosa syster finns båda vid vår väg. Jag har alltid sagt Rölleka men i Virtuella floran står det Röllika.

_DSC0183f 

_DSC0184f

Och så förstås. Prästkrage, Leucanthemum vulgare Lam. Här finns också massor av Baldersbrå, men ingen av dem ville stå still tillräckligt länge för att fastna på bild.

_DSC0186f

Rödklint, Centaurea jacea L.

_DSC0187f 

Liten blåklocka Campanula rotundifolia L.

_DSC0188f

Här finns också, på vissa platser, den Äkta Johannesörten, Hypericum perforatum L. och jag vet precis var just den växer, emedan jag av den förfärdigat Hirkum Pirkum vid några tillfällen i mitt liv. Krossar man blomknopparna kommer det fram blodröd saft. Vanligast är dock den Fyrkantiga Johannesörten, Hypericum maculatum.

_DSC0189f 

Björnbär, Rubus fruticosus växer ymnigt här. Vägen lades om för några år sedan och alla björnbären hyvlades obönhörligt bort, men icke att de ville försvinna. Nu blommar de och sätter frukt längs vår väg igen.

_DSC0191f

Videört som jag kallar den eller Strandlysing, Lysimachia vulgaris L. sträcker sina solgula spiror upp i luften. Vacker.

_DSC0192f 

Strätta, Angelica sylvestris L.

_DSC0194f 

Nysört, Achillea ptarmica L. En kusin till Röllekan. Artnamnet ptarmica kommer av grekiskans ptairo (nyser) och betyder "som orsakar nysning". Prosit!

_DSC0197f

Och så klövrarna. De ljuvliga.

Först ut är Vitklöver, Trifolium repens L.

_DSC0203f 

Alsikeklöver, Trifolium hybridum L.

Far, som var agronom, fann här på vår gård en klöver som såg ut att vara något alldeles eget. En hybrid. Han sände till och med fröer till SLU Ultuna för att få den artbestämd, men jag vet inte hur det gick. Den växte i äppelträdgården, neråt hästhagen till.


_DSC0204f 

Rödklöver, Trifolium pratense L.

_DSC0199f

En ensam liten Gullkrage, Chrysanthemum segetum L. Den enda jag någonsin sett här. Dessutom växte den upp under en sten och såg en smula platt ut efter att jag lyft bort stenen. Hoppas den rest på sig nu och sätter frukt och frö.

_DSC0201f 

Gatkamomill, Matricaria matricarioides. En liten invandrare som ursprungligen kommer från Nordamerika.

_DSC0205f 

Brunört, Prunella vulgaris L.

_DSC0196f

Samt en liiten, liiten ek. Trädet är inte högre än 30 cm och bladen är bara cirka tre cm långa. Bonsaiek. Hur den har blivit så här vet jag inte. Älgbetad? Rådjursknipsad?

Vad jag däremot minns är när min "fassmoster", som egentligen var pappas moster och expert på allt vad frön hette, kom hit för att leta efter en variant av ek som hon kallade Vinterek. Jag följde med. Vi hittade den.

Så. Det var min lilla vardagsdokumentation av en västsvensk vägren.

Länk till SKUD, Svensk kulturväxtdatabas, SLU.

Kommentarer

  1. Nästan samma växter som vi har - fast björnbär får vi klara oss utan, och lysing har vi bara odlade. Fibblorna har jag gett upp om att någonsin bena ut - utom rödfibblan, aom ju skiljer sig från släkten.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Vacker och trevlig dokumentation av sommarväxterna. Många kände jag igen, men jag garanterar inte att jag kommer att komma ihåg namnen.

    SvaraRadera
  3. Tillsammans med gräset växer de över alla bräddar. Djungel...

    SvaraRadera
  4. em: Ingen av mina dokumenterade blommor var rar och jag tycker det är ganska skönt. Alldens vanliga svenssonblommor ska också ha sin plats i dokumentationen.

    Staffan H: Du behöver inte. Det är bara att gå tillbaks hit och kika... ;)

    Ninna: Och här torkar allt bort... :(

    SvaraRadera
  5. Tack ... Fin dokumentation av blommor och grönt . Är intresserad av blommor och växter . Vill lära mig mer.De som växer vid och i vägkant är intressanta , det är ganska tuff miljö. " att leva i"�� Trevlig och blommig och växtrik sommar������

    SvaraRadera
  6. Hej !
    Håller på att lusläsa din blogg, som jag halkade in på pga inlägget " husbil&England med hund "
    ( Min dröm -som jag lite yppar i min blogg 😇 )
    Ligger just nu och njuter av din flora..Härliga bilder ❤
    Borde ha dig som hovfotograf tror jag ...Äger ingen kamera då "all elektronik flyr mina fumliga händer " och går i kras...
    Varma hälsningar
    Nanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så roligt att du hittade hit och kul att du gillar mina bilder.

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg