Garnisonssjukhuset i Karlsborg – en övergiven plats?

_DSC0161g

När vi kom till Karlsborg ville Hussen absolut att vi skulle titta på fästningen där han en gång i världen legat basse. Och där var den. Stor, imponerande, grå och… lång. Men inte den endaste lilla ryckning i avtryckarfingret kändes av. Alla dessa storståtliga, militäriska byggnader lockade mig helt enkelt inte. Så vi åkte ut igen.

Precis när vi svängde av vägen skymtade något tegligt inne bland stammarna.

Vad Var Det?

_DSC0155g

Vi backade, vände och åkte tillbaka. In en liten guppväg och där låg…

_DSC0152g

…ett gammalt sjukhus!

_DSC0151g

Hyfsat välhållet, men ändå omisskännligt övergivet.

_DSC0175g

En stor huvudbyggnad och två flyglar, där den som vette norrut ser ut att ha fått smaka på algsoppa.

_DSC0157g

Det gamla garnisonssjukhuset uppfördes 1879-81 och hade Johan Fredrik Åbom som arkitekt. En mångsidig herre som faktiskt också ritade Berns salonger i Stockholm. Bara som kontrast.

_DSC0159g

De två flyglarna innehöll sjuksalar och huvudbyggnaden inrymde kontor och personalbostäder.

_DSC0168g

Och lite vid sidan av ett… obduktionshus?

_DSC0169g

_DSC0170g

_DSC0171g

_DSC0174g

Nästan längst ut på Vanäs udde i Vättern ligger det här maffiga tegelkomplexet, och det verkar som om Statens fastighetsverk, som förvaltar byggnaderna, har stora planer för det. Ska bli intressant att se vad det blir.

_DSC0150g

Klicka på bilden, så kan du läsa texten! Kungsgården som nämns i texten är huset nedan. Där var Privat O, så där höll jag mig utanför.

_DSC0158g

När jag sett mig mätt på dessa häftiga hus, smög jag mig lite längre ut på Vanäs udde…

Kommentarer

  1. Hejsan! Vanäs udde är en härlig plats att ströva på och när Vätterns vatten blir uppvärmt (om det nu blir det) bir det ännu skönare.
    Inne på fästningsområdet blir det om drygt en vecka stort nationaldagsfirande. Har blivit mycket populärt de senaste åren och kan i bästa fall samla bort emot 10.000 besökare.
    Inte långt från kyrkan i Norra Fågelås plockade jag lupiner under lördagen...
    Ha en fin fortsättning på dagen! /SA

    SvaraRadera
  2. sasfoto: Ja, det förstår jag verkligen. En urhäftig plats. Och jag kände när jag närmade mig sjön hur kylan kröp inpå.

    Lupiner, redan?

    SvaraRadera
  3. Det lilla obduktionshuset hade lätt kunnat få bli mitt sommartorp.

    SvaraRadera
  4. Johnny: Ett fint litet hus. Men jag skulle nog tycka att det satt lite för mycket karv kvar i väggarna...

    SvaraRadera
  5. Kisar man med ögonen så ser man "sjuksystrar" i sina blå klänningar och vita förkläden och mössor som visade vilken sjuksköterskeskola de gått på.
    Jag vill inte ligga på sjukhussal med stengolv kalla korridorer och ekande toaletter - men jag skulle vilja vrida tillbaka tiden en timme, eller så, och hälsa på en kusin på bättringsvägen.
    Margaretha

    SvaraRadera
  6. "Obduktions huset" är ett kremerings hus. Jag och en vän gick dit en gång på natten, då dörrarna stod öppna. I rummet till vänster sett framifrån, innehåller en stor ugn och en brits.
    Det till höger innehåller en gammal toalett och ett handfat. Därinne funkar taklampan men inte i det andra rummet.
    Och det finns även en jordkällare som BRUKAR vara låst. Men den har även vart öppen. och även om jag är spindelrädd så tog nyfikenheten överhanden och jag kollade in. Där fanns urnor.
    Vet även att i ett av rummen i sjukhusen så brukade man borra upp "psykiskt sjuka" patienters huvudet då man trodde att deras hjärnor hade övertagits av onda andar.
    //Ninni, 15år

    SvaraRadera
  7. Ninni: Oj, det var modigt att gå dit på natten!Kanske de karvade i de döda för att se vad de dött av och sen kremerade dom och la om i urnorna. Det var mycket man inte visste om sjuka hjärnor förr. Men ibland kunde det faktiskt göra nytta för att till exempel lätta på en svullnad efter en hjärnblödning. När jag var där, var alla dörrar låsta.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg