Januari


Très Riches Heures du Duc de Berry Januari: Utbyte av nyårsgåvor.

Januarius, Torsmånad, haver 31 dagar och solen löper i Vattumannen.

Torsmånad säger:
Jag röker mitt kött i denna tid.
Jag äter och dricker förutan nit.
Intet blod vill jag nu av mig låta:
förty; i denna månad månd det ej båta.

I Vattumannen är det icke gott att bygga hus, att flytta hus, att giva sig i äkta stånd eller göra bröllop. Ett barn som födes uti Vattumannen har goda seder och kan väl tala för sig, är stilla och tiger gärna om vad som han vet är hemligt. Han är frimodig, lättsinnig och godmodig. Han far med sanning och hatar lögn. Han bliver den bäste bland bröder.



Julgotter som blivit över
kan fräschas upp och smaka som färska igen. Nötter t. ex. lägger vi i litet lättsaltat kallt vatten, täcker över dem väl och låter stå i ett dygn.

Fikon blir torra, men så här smakar de delikat igen: Skölj dem och lägg dem på en ren plåt i en inte alltför varm ugn. De sväller och blir till och med bättre än nyköpta. Gör en skåra i dem ich peta in en valnötshalva och lägg upp dem på ett fruktfat. En utmärkt fortlagad efterrätt.

Dadlar kärnas ur och fylls med en liten klick gott smör. (Ett verkligt finsmakartips som Köksalmanackan fått av en Afrikaresenär. Brytningen mellan den söta dadeln och det salta smöret är utsökt!)

Ur Husmoderns Köksalmanack 1956.

Kommentarer

  1. Et nytårsknus herfra! Håber du kom godt ind i 2011...og har nydt årets første dag! Godt nytår...og lad året kun bringe lyse stunder til dig og din familie!

    SvaraRadera
  2. Ett Gott Nytt fotoår önskar jag dig! Alltid lika inspirerande att kika in här din lilla värld!

    SvaraRadera
  3. Aputsiaq: Detsamma härifrån mig! Jodå, vi kom in i 2011 tillsammans med två decimeter snö till de 25 vi redan hade, så ny pulsar vi fram i det nya året. En önskan om en ljust och friskt år till dig och de dina också!

    LeiaMia: Åh! Jag tackar och krumbuktar. Ha ett Gott Nytt du också!

    SvaraRadera
  4. Äsch då. Och jag som gifte mig i januari...

    SvaraRadera
  5. Javisstja, du hade några "rika timmar" kvar. Alltid så roligt att hitta dom när jag kommer hit.
    Jag kommer nog att sakna dom sen.
    Roligt också att läsa tipsen om fikon och dadlar. Kanske får jag tillfälle att prova nån gång.

    SvaraRadera
  6. Ninna: Jaja. Så blev det i löd och nust också...

    Gabrielle: Jo. Jag kom på det hela först i mars förra året, så det hela har kommit att halta en smula. Men du ska se att jag kommer på något annat att markera månaderna med. Fikonen vi köpte till jul var stenhårda, så jag ska definitivt prova det där tipset...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg