Trumpetande köttätare, håriga pussmunnar och Fibonaccis talserie




_DSC0668b

Ett alldeles ypperligt sätt att avsluta året på och dessutom tillförsäkra sig om många ljuva stunder nästa år, är att gå till Edvard Anderssons växthus i Bergianska trädgården norr om Stockholm och köpa sig ett årskort.

_DSC0664b

Recept:
Man tager sig en god vän, en gråmulen och frysig eftermiddag, gott om plats på minneskortet, morotskaka i hågen och träder in.

Inträde för ett besök kostar 50 kronor. Årskortet kostar 150 kronor. Går jag dit fler än tre gånger om året? Ja! Kommer jag att tjäna in årskortet?

_DSC0060b

_DSC0062b

Sedan ägnar man sig åt ivrigt kravlande med kamerorna, insupande av balsamiska dofter, lärda botaniska diskussioner blandat med hejdlöst fabulerande. Vilket som är vilket vet man oftast inte förrän efteråt. Gå i ett växthus med en trädgårdsmästare kan ha sina sidor…

_DSC0063b

_DSC0067b

Tycke och smak kan också dryftas. Somliga tyckte om denna, andra gjorde det inte. Amaryllisen alltså.

_DSC0068b

_DSC0073b

Någon sorts flaskborstblomma. För den mer lärda benämningen kolla här!

_DSC0646b

Men det ljuvligaste av det ljuva var i alla fall det blommande mandelträdet.

_DSC0648b

En jättesedum genialiskt uppbyggd exakt så som den gode Fibonacci beskrev det.

_DSC0650b

Antingen har den håriga pussmunnen givit upp eller så har den en förkärlek för att i mindre grupper kyssa golv…

_DSC0653b

_DSC0654b

_DSC0657b

Ja… Jo…

_DSC0658b

_DSC0659b

_DSC0660b

_DSC0667b

Varsågoda! En färgglad avslutningsfanfar på 2010 från Edvard Anderssons växthus överlämnad med varm och hoppfull kamera! Måtte 2011 bli lika färgrikt.

Och med ett årskort hos Edvard finns i alla fall förutsättningarna.

Musik: Empire Brass Quintet - Spiritual Dance.

Kommentarer

  1. Så otrolgt vackra bilder. Gott Nytt År! Brittmari

    SvaraRadera
  2. Vilken otrolig variation floran bjuder på! Och du fångar den perfekt!
    Önskar dig ett riktigt
    GOTT NYTT ÅR!

    SvaraRadera
  3. Slottsträdgårdsmästaren: Tack för sällskapet! :) Gott Nytt själv! Jag höjer glaset åt ditt håll ikväll! Några kvarter bort...

    Randiga Tråden: Tack det samma!

    Anta S: Tänk att jag alltid hittar något nytt, hur många gånger jag än går dit! Gott Nytt 2011 du också!

    SvaraRadera
  4. Så underbara foton! Besöker gärna bloggen, så mycket intressant att läsa och så fina foton. Tack för att du delar med dig. Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  5. Anna: Hej och välkommen hit! Tack så mycket för de fina orden! Jag ser också att vi har släktforskning som gemensamt intresse, jag antar att du kikat in på Morfarsbloggen! Ska ta mig tid att kika ordentligt på din blogg lite senare! Gott Nytt år!

    SvaraRadera
  6. Tack för härliga härliga bilder, Mira! Jo du, jag har upptäckt det där med årskort också. Gjorde en kall promenad vid Brunnsviken för nån tid sen och sen gick jag in i växthuset och drack varm choklad innan jag strosade runt därinne. Ett väldigt bra upplägg för en vinterpromenad.
    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  7. Mmm... Längtar dit igen! Lust att göra följe?
    Nån gång under det nya, goda året?

    SvaraRadera
  8. Gabrielle: En ljus- och energikick som vi behöver så här års. Man skulle ta med sig en bok och bara sitta där ett par timmar och läsa och andas.

    Nora: Det är väl inte omöjligt! :9

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Vad trevlig blogg du har, kommer definitivt att komma in här fler gånger då jag ser att du också är fotointresserad. Kram / Sami

    SvaraRadera
  10. Sami: Tack! Kul att du tittade in! Du är så välkommen tillbaka!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg