Ordning i kaos



Det finns en sak som är så gott som säker i Miras tillvaro; klockan 20.00 varje måndag sitter jag fastnitad i soffan för att se Vetenskapens värld. I går kväll var inget undantag. Och jag blev sittande som paralyserad. Stickningen sjönk ner i knät, ögonen vidgades och jag tror till och med att jag lutade mig framåt.

Att brittiska BBC FOUR alltid varit duktiga på natur- och vetenskapsprogram är väl en gammal sanning och de har nu återigen bevisat det.

Den nästan en timme långa filmen "The Secret Life of Chaos" beskriver hur naturen, i stort som smått, på ett förunderligt sätt lyckas bringa reda i kaos och göra något outsägligt vackert av helt döda och könlösa material och företeelser. Och detta gäller det mesta; Från stoftmassorna efter Big Bang via sand, moln, fluktuationerna på börsen, djurens fläckar, vågor, blomkålshuvuden till väder, trädgrenar och till och med vi själva. Tvärt emot termodynamikens andra lag.

Professor Jim Al-Khalili berättar på ett intressant och initierat sätt om hur ett antal vetenskapsmän kom hemligheten på spåren. Eller vetenskapsmän, förresten... Det visade sig att vetenskapsmän i gemen var alltför fastlåsta i gamla traditioner för att överhuvudtaget tänka eller tro på det här. Det krävdes personer som tänkte i helt andra banor; matematikern Alan Turing (hans levnadsöde är förresten värt ett eget inlägg), kemisten Boris Belousov, meteorologen Edward Lorenz, som myntade begreppet fjärilseffekten samt matematikern Benoît Mandelbrot. Dessa fyra, berättar Al-Khalili, kom mer eller mindre oberoende av varandra på, att det var någonting som inte stämde med den Newtonska världsbilden; bilden av universum som ett statiskt urverk som bara gick och gick.

Följ med på den hisnande resan genom kaos och ordning, och jag lovar att du inte kommer att se världen på riktigt samma sätt igen!

Filmen går att se i repris på SVT2 24/12, SVT2 25/12 och SVT1 26/12 samt på SVT Play till och med den 20 januari 2011.

Jag har också hittat filmen i delar på YouTube, och dit kommer jag att återvända gång på gång efter att jag mättat min nyfikenhet ett antal gånger till på SVT Play.

Och visst var det det här som min älskade författare och astronom Peter Nilson gång på gång berörde i sina böcker...




Del 1 går att bädda in, för resten av delarna har inbäddningen inaktiverats på begäran, och det förstår jag. Men de går alla att titta på under den här länken.

Bild: Wikimedia Commons, steg 8 av inzoomad Mandelbrotmängd

Kommentarer

  1. Här är en till som brukar se Vetenskapens värld. Det är ett intressant program. Just i går hade jag inte möjlighet att titta men jag har bokat in reprisen.

    SvaraRadera
  2. Anta Snaque: Räkna med en spännande upplevelse!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg