Solstorm



Innan jag gick och la mig i går kväll kastade jag, som jag brukar, en blick upp på himlen genom norrfönstret. Jag såg en ensam stjärna, några molnskyar och - ett märkligt, starkt grönt ljus över horisonten. Solnedgångsljus tänkte jag, men klockan var för mycket. En hastig tanke om norrsken fladdrade förbi, men jag avfärdade den, eftersom det kändes som helt fel årstid. Jag gick till sängs utan att tänka så mycket mer på den konstiga norrhimlen.

I eftermiddags fick jag förklaringen. Det var norrsken. I söndags skickade solen ut en enorm massa het, laddad gas som orsakade spektaklet. Läs mer på Populär Astronomi.




Solen har varit tämligen lugn under ett bra tag, men nu har det börjat hända saker. Solfläckar och ökad aktivitet på solens yta brukar komma och gå i elvaårscykler. Förra solfläcksmaximum slutade 2001, så det verkar som om solen är en smula tidigt ute den här gången.

Kolla gärna bloggvännen P-M Hedéns fina bilder på solens spektakulära skådespel. Uppdatering: P-M Hedén har fina bilder och en film av norrsken från natten mellan 4 och 5 augusti!

Bilden överst i mitt inlägg är en alldeles vanlig halo som omgav solen idag, och den har - mig veterligen - inte ett dugg med soleruptionen att göra. Men vackert var det i alla fall.

Här vid min horisont kommer det att regna i natt, men om du bor där det börjar bli hyfsat mörkt om kvällarna och dessutom har klart väder, så kanske det blir en del norrsken att titta på
också i natt.

Kommentarer

  1. "Aurora Borealis".... vackert!
    Tänkte förresten på dig igår, en magiskt fotorunda vid det gamla järnbruket, "de här skulle mira gilla" sa jag för mig själv...:))

    SvaraRadera
  2. Jag undrar om inte solstormarna påverkar mobiltelefonin? Hos oss har det varit problem de senaste veckorna.
    Den första bilden är vacker.

    SvaraRadera
  3. Billan: Just det! Aurora Borealis! Även vid vår horisont! :)

    Järnbruk! Åh, då måste jag kolla, för du lägger väl ut bilderna!?

    Skaffaren: Solfläckar och eruptioner påverkar elektronik på jorden, ja. Så sårbar är vår teknik. När jag var barn hörde jag att soleruptioner kunde få bommarna att åka ner vid järnvägen. Vet inte om det stämmer eller om der var en skröna...

    Randiga Tråden: Tack! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg