En helg på sjön...



Man ger sig ut på sjön en alldeles underbar fredagskväll och lägger sig i en mysig, skyddad naturhamn. Morgonen därpå regnar det...



Det regnar och regnar...

Och regnar.




Det gör inget.

Den stora, feta deckaren blir läst. Den goda maten blir uppäten. Durken torkad, förvaringsburkarna genomgångna, besticklådan sorterad.


Alltmedan det regnar.




Vid kvällspromenaden med hunden låter det som om kriget brutit ut i fjärran. Det dånar liksom åskan (bröder!). Oavbrutet. Långt över en timme.

Booom! Booom! Booooom!

Mörkret faller. Dånet blir muller och... liksom avslöjar sitt rätta ansikte. Det ÄR åska. Och inte vilket litet fjösväder som helst, utan ett 5b från Polen. Bom!

Om jag sitter på en säker plats, varm och torr och trygg, så kan jag finna åska fascinerande. Men INTE när jag ligger i liten, bräcklig farkost med 17 meter åskledare stickande rakt opp i vädret.




Fyrverkeri. Spektakel. Skrämslaga.

Åskledare i båda vanten och en i vardera för- och akterstaget. Sedan är det bara att bita ihop och bida.




Söndagen kom med fetvadd. Himlen full av fetvadd. Och ingen vind.

Medelfart på hemväg: 2 knop.




Jag har haft en jätteskön helg på sjön...

Jag skojar inte.

Kommentarer

  1. Jeg hadde ikke turt det der. Å sitte trygt inne og se på tordenværet, eller være i bil, OK, men ikke i en seilbåt. Var Emser med? ;)

    SvaraRadera
  2. Herre jösses vilken helg!
    Och vilket inlägg, kändes som om jag satt där i båten...... måste kännas skönt att komma på landbacken igen!?
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Det kan var otroligt skönt att vara inblåst någon dag om man inte har bråttom. När man väl accepterat att man inte kan göra så mycket brukar det sprid sig ett skönt lugn i båten. Däremot slipper jag gärna att tvingas hänga ner mina avklippta startkablar i vattnet. Sådant väder gör en nervös.

    SvaraRadera
  4. Som det blixtrade, var du aldrig rädd? Regnet i sig kan vara rätt skönt, har varit med om detta själv. Åskan på sjön är otäck tycker jag. Minns tillbaka när vi hade båt. Brittmari

    SvaraRadera
  5. Jag kan förstå tjusningen. Lite Fem på äventyr på något vis.
    /I. (som stannar på landbacken - oavsett väder)

    SvaraRadera
  6. Anita: Hm... Vi hade inte så stort val. Att gå iland och sätta sig under ett träd hade nog varit ännu värre. Ja, Emser var med. Han brydde sig inte ett dugg.

    Billan: När blixtarna började komma med tio minuters mellanrum i stället för en halv minut, började jag våga sticka upp huvet ovanför täcket...

    Scribo: Det är ett väldigt effektivt sätt att gå ner i varv, för inget annat går. Och jag trivs väldigt bra ombord. Båten är ombonad. SMHI har lite svårt att tolka vädergudarna just nu. Regn förutspådde de, men aldrig åska.

    Randiga Tråden: Rädd??? Jag skakade som ett asplöv.

    IET: Även jag är i grund en landkrabba. Men jag gillar det lilla livet ombord.

    SvaraRadera
  7. Skönt att det gick bra alltihop. Åska på sjön gillar jag inte alls och särskilt inte i båt med mast! Men jag vill inte vara ute i kajaken då heller. Åska är helt ok om den är en bit bort. Då kan det vara häftigt att titta på. Men annars, nej usch - jag kan bli riktigt rädd och vill helst gömma mig nånstans.

    SvaraRadera
  8. Gabrielle: Hu ja. Läste i DN att det åskvädret tydligen var ett sommarens ruskigaste: http://www.dn.se/sthlm/helt-galet-askovader-i-stockholm-1.1150112

    Egentligen är det typiskt. När det kommer något sådant så är jag på en plats som jag absolut inte vill vara på. Jag gömde mig under täcket i förpiken...

    SvaraRadera
  9. Ninna: Jo, det kan man säga. Varför ska det bli så när jag befinner mig där jag är som räddast???

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg