Vattenfallen i Trollhättan



Att få se vattnet släppas på i de numer torrlagda Trollhättefallen är en mäktig upplevelse.



Varje dag kl 15.00 under juli och augusti har man möjlighet att göra det, och det var många som passade på den här varma julionsdagen.

Just den här helgen 16 - 18 juli firas annars Fallens dagar i Trollhättan. Naturligtvis med öppning av dammluckorna, men annars mest ett artistjippo, med mycket musik och massor av folk. Jag håller mig därifrån.




Vad som förvånade mig mest vid det vattenpåsläpp jag besökte, var att vattnet rann till så pass långsamt. Först såg vi hur det började ryka lite upp vid dammluckorna, sedan kom vattnet sakta krypande utmed den gamla älvbottnen. Kanske det var med flit. Kanske öppnade inte Vattenfall för fullt, utan lite långsamt.




I vilket fall (!) som helst kunde vi under cirka en kvart få se vattnets oerhörda styrka. Höra dess rytande och få en föreställning om hur naturkrafterna en gång i tiden härjade fritt just här.



Och man kan också förstå att det var lockande att söka tämja kraften. Utnyttja den för kvarnar och sågar och senare även för energiutvinning.



Att de här vildsinta fallen också var ett stort hinder för dem som ville vattenvägen från Götaälvdalen och vidare upp i Vänern kan man också förstå.




Oscarsbron över älvfåran var full med folk. Själva stod vi på östra sidan och såg bra där också.



På den gamla bilden nedan, som är tagen från nästan samma plats, kan man se de olika små industrier som låg här innan regleringen. Idag finns bara ruinerna kvar.



Vattenfallen kring Toppön och Gullön. Till höger Önans industrier framför Gullön och Malgön med Gullöfors bruk, Stridsberg & Björcks sågbladsindustri. Till vänster Strömsbergs kvarn. Bron mellan Gullön och västra stranden är den s.k Albertska träbron.

Foto kring år 1880 och bildtext från Innovatums bildbank.

Kommentarer

  1. Naturens under! Själv har jag smugit kring en fåra här i Bergslagen och hoppats på att de skulle öppna dammluckorna vid snösmältningen när vattenståndet i sjön torde vara högt, men hittills har det bara resulterat i lång näsa.

    SvaraRadera
  2. Staffan H: Oa! Se till att du inte befinner dig I fåran bara, omfall de nu - mot förmodan - skulle släppa på...

    SvaraRadera
  3. Fina bilder från Trollhättan. Jag har själv en hemsida om vattenkraft, www.kuhlins.com. Kolla gärna in den om du är intresserad.

    SvaraRadera
  4. Leif: Välkommen hit! Jag har allt varit inne på din fina hemsida många gånger och även länkat dit: http://mirasmirakel.blogspot.com/2009/11/ryfors-bruk-nedre.html

    Jag tror jag till och med skickat dig en kommentar eller meddelande till dig någon gång.

    Hursomhelst, din hemsida är en guldgruva för oss som är intresserade av vattenkraft.

    Under ettiketten Vattenkraft på min blogg kan du se vad jag har fått ihop hittills.

    http://mirasmirakel.blogspot.com/search/label/Vattenkraft

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg