Kulturnatt Stockholm på lördag

På lördag, den 24 april, startar Kulturnatt Stockholm.

Så här står det på kulturnattens hemsida:
"Kvällen den 24 april föds Kulturnatt Stockholm. Det kommer bli vårens finaste kväll så skaffa ett kulturnattskort och dröm lila drömmar med oss.

På kulturnatten samlas stadens kulturliv för att skapa en unik och oförglömlig kväll. Tanken är att Stockholm ska knyta an till en tradition av kulturnätter som finns i många städer runtom i världen där museer, teatrar, gallerier, biografer och en mängd andra kulturarrangörer håller öppet hela natten."


Det här hade säkert varit trevligt att besöka...

Om jag varit hemma.

Jag hade nog gått på Sjöhistoriska och träffat Fyrsällskapet, till Bergianska och följt doftspår i vårnatten, Till Hallwylska och sett Ellen Roswaal-utställningen, gått spökvandring på Operan och Medelhavsmuseet, sett maskinhallen på Tekniska museet vakna till liv mitt i natten, hört Michael Dierks spela på Tyska kyrkans barockorgel och lyssnat på Freddymercurykören på Nybroplan. Och i vilket fall som helst, så hade jag garanterat åkt Kulturnattsbåt.

Men jag kommer att sitta på Studio 32 i Uddevalla och se teaterföreställningen Gökboet. Allt för Kulturen!

Enligt SMHI ska det bli fyra grader och klart i Stockholm på lördag kväll. Hoppas att all musik, teater, spektakel och fest förmår värma upp stan en smula.

Och vad ser jag i deras vinjettbild, om inte en uggla. Undrar hur de tänker där? Ska den symbolisera klokskapen, osisen eller rent av nattugglandet... För övrigt undrar jag vad de menar med de lila drömmarna...


Kommentarer

Populära inlägg