Mistlur


Hållö

I morse när jag klev ur bilen utanför jobbet hörde jag på avstånd ett långdraget bröl i dimman. Jag rös och frös och blev stående blick stilla. Inte kunde det väl vara... Nej men... Det finns ju inga längre... De är ju nedmonterade. Kan det ha varit en båt?



Sandhammaren nedmonterad

Inte desto mindre satte det igång hela min längtan och tanke på en sedan länge omhuldad vurm; Mistlurar. Det är inte bara utrotningshotade, de är utrotade.


Hanö

På den tiden det fortfarande begav sig åkte vi runt och lyssnade på lurar. Fotograferade. P spelade in.



Brantevik

Mistsignalering för att varna fartyg i dimma om faror har funnits länge, och Nidingen på Västkusten lär ska ha varit världens första fyrplats med mistklocka.


Simrishamn

Signaleringen kunde ske antingen med
klocka, gong-gong, kanon, knallapparater, horn, siren, tyfon eller nautofon. Vill du läsa mer, kan du göra det på Svenska Fyrsällskapets hemsida. Vill du lyssna på ljudet kan du göra det här.

Min fascination för mistlurar startade redan när jag var mycket liten. Jag såg en gammal svartvit film. I en dramatisk scen ljuder en mistlur över ett dimmigt hav. Redan då stannade jag upp och rös inför ljudet.

Och det är inte bara ljudet som är så mäktigt. En mistlur symboliserar så mycket. Fartygen som riskerar att gå på grund i dimman. Tysta spejar och spanar sjöfolket ut i tjockan för att försöka uppfatta några ljud i den förvrängda akustiken. Allt är luddigt, båten dryper av fukt - och så där... Äntligen! Ljudet av luren om babord! -Då vet vi var vi är.

Eftersom jag även är teknikintresserad tycker jag det är spännande att veta hur de fungerade. Hur ljuden skapades. Hur de såg ut. Hur de lät.

Mistluren vid Sandhammaren spelade P in. Förhoppningsvis kommer den snart på Fyrsällskapets hemsida. Det var verkligen dimmigt den dagen... Första november 1984.

Bilderna på lurarna ovan har jag fotograferat själv. Lurarna nedan är hämtade från Wikimedia.


Souter


Girdleness


Lizard Point, Cornwall


Flat Holm Island


St John's Point, Nordirland

Sedan kom GPS:en... Men kanske, kanske finns lurar kvar där ute någonstans.

Kommentarer

  1. Vilka härliga bilder och intressant om mistlurarnas historia.

    SvaraRadera
  2. Säger detsamma, härliga bilder och väldigt intressant historik.
    Jag visste inte ens att de inte var igång längre.

    Vilken rolig länk du lade ut, nu har jag suttit och lyssnat på olika slags mistlurar, både svenska och norska :) Mycket fantasieggande!

    Imponerande att du och P har åkt runt och plåtat och spelat in olika mistlurar!

    SvaraRadera
  3. Tack! Härligt inlägg. Jag har också mycket starka minnen av mistlurar - ljudminnen, inte synminnen. Minns barndomsmorgnar när jag låg i min säng på morföräldrarnas sommarställe vid Kalmarsund och hörde mistluren. Också på "vår" ö på Hälsingekusten har vi hört mistluren, och det är alltid en speciell känsla. Jag visste inte heller att dom inte finns längre.

    SvaraRadera
  4. Randiga Tråden: Tack! :-)

    Christina: Troligtvis är det inga igång. Jag har inte lyckats hitta några uppgifter om det någonstans. Jag ska kika in på Sjöfartsverket senare och se om jag kan hitta något där. Jag hittade en gammal bild med P och inspelningsutrustningen, men den var så dimmig att han knappast syntes...

    Gabrielle: Det sägs att dofter är det som snabbast sänder oss ner i våra djupa minnesbanker, men jag undrar jag om inte ljud kan göra detsamma... Kul att jag fick höra om dina barndomsmorgnar vid Kalmarsund!

    SvaraRadera
  5. Jag minns själv mistluren vid Sandhammaren, från när jag växte upp. Du har möjligtvis inte en bild där man ser hela fundamentet. Som jag minns det stod den nedanför fyren, vid strandkanten.

    SvaraRadera
  6. Anders: Kul att du hittade hit! Jag kan inte svara på det i nuläget. Kanske, kanske på något gammalt svartvitt negativ någonstans. Ja - så minns jag det också. Ganska mycket väster om dessutom. Signalen som spelades in den gången ligger nu på www.fyr.org/sandhammarenmist.htm

    SvaraRadera
  7. Kul att läsa! Jag har själv alltid varit fascinerad av ljudet. Sedan jag var liten och var på Gräsö, på min mormors land. Tyvärr har jag inte fått ljudlänkarna på fyrsällskapets sida att funka. / Petra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Petra! Kul att du hittade hit! Visst är det ett fantasieggande ljud. När det gäller ljudlänkarna på fyr.org så har de alltid varit lite vanskliga och svåra att hitta. De gör dessutom om på sidan för tillfället, men jag hittade några här: http://old.fyr.org/Mistsign.htm
      Dessutom kan du hitta Sandhammaren på min egen blogg här: http://mirasmirakel.blogspot.se/2014/11/mistluren-vid-sandhammaren.html

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg