Vintrig avslutning på 2009



Vinter i Bohuslän. Och då menar jag verkligen vinter. Igår hade vi -19 grader, och det tror jag är snudd på rekord för vad jag har upplevt här.



Men visst är det vackert. Även om kaminerna brinner för fullt och vedleveranserna går i skytteltrafik mellan bod och hus. Ylletröja, raggsockor och halsduk på inne är ett måste, och vi har inte fått upp temperaturen i stugan till mer än 14 grader.



Och med de här Bohuslänska vinterbilderna vill jag hälsa alla mina bloggvänner en fin avslutning på året 2009 och ett Gott Nytt 2010!



Tack för alla fina kommentarer på min blogg och Tusen tack för alla era underbara bloggar! Jag har kommit att räkna er som mina nära vänner, trots att jag inte ens träffat flera av er.



Gott Nytt År från Mira med hopp om många, både små och stora, mirakel under 2010!

Kommentarer

  1. Hej, Mira, Emser och andra i stugan i Bohuslän. 14 grader låter inte riktigt trivsamt, hoppas ni får upp det lite mer så småningom, och säkert har ni god mat och nåt gott att dricka för att värma er inombords med. Het glögg också kanske. Jag kom just tillbaka från ett besök hos min 94-årige far. Jag hade glögg och pepparkakor med mig.

    Tack till dig för alla härliga inlägg på bloggen - såväl din egen som Emsers! Och kommentarer hos mig också för den delen.

    Önskar dig ett Gott Nytt År 2010! Vem vet, kanske vi till och med ses "på riktigt" när jag sitter och läser min bok på gaveln till Gustav III:s paviljong nån gång fram i vår och du kommer travande med Emser. Jag lovar att hojta.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Låter ungefär som vårt gamla hus - vi stänger dörrarna och försöker hålla värmen i ett eller två rum. Nu är det sockor, tröjor, halsdukar och filtar - om ett halvår är det midsommar och förhoppningsvis mer än +15°, då sitter vi i trädgården och har svårt att tänka oss att det är midvinter om ett halvår.
    Allt gott för det nya året!
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra vinterbilder! Tack för dom och din härliga blogg! Jag räknar dig som en äkta vän efter vårt första bloggår ihop :)

    Ett riktigt gott nytt till dig och de dina!

    SvaraRadera
  4. God fortsättning Mira, och tack för ett rikt och härligt bloggår tillsammans! Jag har verkligen njutit av din blogg, och gör det just nu.
    Härliga vinterbilder, och jag kan trösta dig med att här har vi nästan haft -30°, ikväll -21° och några dagar före jul hade vi problem med pannan så vi hade 15° inomhus. Visst går det med?
    Några tröjor och dubbla långkalsingar så är det ok ;)

    Pussa lilla Emser!

    SvaraRadera
  5. En riktigt God fortsättning önskar jag dig och alla i stugan. Tack för ett fint och inspirerande bloggår. Det nya året har precis börjat, men så mycket spännande och oupptäckt det innehåller. Hoppas ni fått upp värmen i stugan och har det riktigt skönt i det vintervackra Bohuslän.

    SvaraRadera
  6. Du har skämt bort mig med regelbunden uppdatering av din blogg. Nu har det gått ett par dagar och genast sitter jag och undrar om ni frusit fast där nere. Men ni har det väl bra va? :-)
    Hoppas Emser njuter av "busvädret".
    Hej, hej

    SvaraRadera
  7. Gabrielle: Sakta men säkert har temperaturen stigit i våra små hus. Kylan har varit och sniffat på -14 med några små utflykter upp och ner. Huvudsäkringen har gått två gånger och ett och ett halvt hus har blivit svart. Precis som du säger har vi haft gott att äta och dricka.

    Tack själv för en intressant och välskirven blogg och så fort det börjar bli sittvänligt väder ute hos Gustav, så ska jag ta promenader med vovvingen och kika efter dig!

    em: Om ett halvår är det midsommar! Men innan dess ska vi ha den ljuvliga våren med takdropp och tussilago och vitsippor och liljekonvaljer. Och massor med trevliga blogginlägg om sakernas tillstånd! God fortsättning, Margaretha!

    Kesu: Varför inte en trevlig bloggträff på något fint ställe här fram i vår! Jag var ju på en förra våren och träffade bl.a. Staffan H. och annika b. God fortsättning på dig också!

    Christina: Jajaja! Du ska ju alltid vara värst! :) Men det hör till ovanligheterna att det blir så kallt i Bohuslän, med närheten till havet och Golfströmmen. Tröjor, sockor och halsduk på inne, så går det. Och så gott man sover under dubbla täcken när det är kallt i rummet. Största rädslan är att vattenledningarna ska frysa...

    Staffan H: Jodå, vi fick nog upp värmen till slut. Men mitt hus är en smula dåligt isolerat, så så fort jag slutade elda, så kom kylan krypande. Jag har elelement, men vill inte köra dem för fullt med tanke på kostnad och miljö. Nu börjar vi på nytt, Staffan - och vad det ska bli spännande! Tack för 2009!

    Lilla Eken: Närå, jag finns allt här och jag har bara nästan frusit fast. Det har gått så mycket tid till själva varandet med att bära ved och fixa med mat till alla, så det har inte blivit tid till något bloggande. Det ska bli ändrin på det, jag lovar! Och lillvoffs har njutit i fulla drag!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg