Jul i Bergianska - för alla sinnen



Saffran, kanel, pomerans, vanilj, kardemumma, nötter, frukter. Alla smaker och dofter som hör julen till. Som vi går till affären och köper med oss hem i påsar och paket.

Men vad är det för något? Hur växer de? Var kommer de ifrån? Är det frön? Frukter? Rötter? Blad?



Vill du ha svar på den frågan och dessutom njuta av en vacker och pedagogiskt upplagd utställning - ja då ska du, om du har möjlighet, bege dig till Bergianska trädgården nu i helgen.



I det Gamla orangeriet har det dukats upp av allt det som vi kan förvänta oss finna på vårt julbord från växtriket. Plus många av de blommor vi pryder våra julhem med. Allt med pedagogiska skyltar om växtplats och ursprungsland.










Miljön här är vilsam. Fjärran från julstress och kommers. Man kan gå hit bara för att njuta och dofta på allting, men man går garanterat härifrån med en aha-upplevelse. -Kommer kardemumma därifrån? Det visste jag inte... Och ser vanilj ut sådär!




Dessutom kan man få sig en bit god mat i det Gamla orangeriet, om man nu händelsevis skulle bli hungrig när man gått omkring och nosat och kikat på allt gott...




Många bilder blev det. Men det är en utställning lika mycket för ögat som för näsan... Och för både stora som små...

Utställningen håller öppet 4 - 6 december, klockan 11.00 till 16.00. Passa på!




Det var när jag kom till jobbet i morse, som det låg en inbjudan i min mailbox från min bloggvän AnnNaturens hus. -Har du lust att se vår julutställning, frågade hon. -Kom då ikväll! Och det gjorde jag. Och inte blev jag besviken heller. Det var första gången jag träffade Ann efter lång bloggkontakt, och det tänker vi nog fortsätta med.



Kommentarer

  1. Vilka SINNLIGA bilder, Mira! Till och med granatäppelträd - ett av mina favoritträd finns med. Jag har aldrig varit på Bergianska, men blir jättesugen på att åka dit när jag ser dina bilder.

    Ordverifiering: cultrall, nästan som kulturell, stämmer bra, eller hur?

    SvaraRadera
  2. Kesu: Åh, det fanns så mycket att fotografera, och som du ser hade jag återigen förmånen att få en specialvisning.

    Har du aldrig varit i Bergianska? Då kan jag bara säga en sak! Åk dit! Och missa för all del inte Edvard Anderssons växthus. Ett underverk i vinterkylan!

    SvaraRadera
  3. Jag känner dofter ända hit till min sida av skärmen.
    Vackert.

    /I.

    SvaraRadera
  4. Tur att du kan åka dit och ta bilder så man har en chans att få se. Det är ingenting man åker till på en kafferast precis - när man bor på andra sidan Sverige.

    SvaraRadera
  5. Lilla Eken: :)

    Ninna: Då måste vi åka dit när du kommer!!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg