Favoriter i repris

Libby på Femtiotalsjakten har en utmaning på sin blogg idag. Visa dina fem favoritinlägg från året som gått. Och jag kan inte låta bli att nappa. Dels är det roligt med utmaningar och dels kan det fungera som en slags resumé av året som gått. Fast jag kan inte välja. Eller snarare - jag kan inte välja bort. Det får bli sju favoritinlägg. Det finns fler, men någon måtta får det vara.

Jag har utgått ifrån mina ettiketter och tagit mina favoriter ur Arkitektur, Astronomi, Bohuslän, Essentiellt, Gamla bruk, Klorofyll och Slott.



Bästa Arkitektur: Villa Lusthusporten besökte jag i maj i sällskap med bloggvännen Staffan. Det blev ett kärt återseende av min gamla etnologiska institution.



Bästa Astronomi: Professor Ulf Danielssons bok Om stjärnor och äpplen som faller blev en av läsupplevelserna under året. Jag kan inte kalla inlägget en recension, snarare en fundering eller en sammanfattning av hur jag upplevde boken.



Bästa Bohuslän: Den vackraste platsen som finns! Vi besteg vårt berg i Bohuslän i påskas. Utsikten uppifrån detta Bohuslänska berg tar andan ur mig. I morgon åker jag dit igen.



Bästa Essentiellt: Jag har en ettikett som jag kallar Essentiellt. Sådant som är absolut livsnödvändigt för mig. Nationalencyklopedien beskriver ordet såhär: "väsentlig, tillhörande någots väsen. Som medicinsk term: nödvändig för uppehållande av normalt liv eller normal hälsa." Mormors gobeläng tillhör denna avdelning.



Bästa Klorofyll: Jag tycker om växter. Jag tycker om att fotografera växter. Alltså blir det rätt mycket sådant på min blogg. En av sommarens bästa utflykter var den när vi jagade tomater.



Bästa Slott: Jag arbetar på ett slott. Därför har det blivit så att jag gärna besöker andra slott för att se hur de fungerar och hur de används idag. Man kan nästan säga att jag samlar på slott. En alldeles magisk skymningskväll i mars besökte jag Edsbergs slott.



Bästa Gamla bruk: Någonting jag också älskar att besöka är gamla bruk. Och jag kan inte passera det här bloggåret utan att ta med något från Ryfors. Ryfors bruk som har kommit att betyda så mycket för mig. Min och syster Ninnas sommartur går heller inte att förbise. Här kommer ett favoritinlägg som slår två flugor i en smäll.

Så - detta var ett litet axplock ur min blogg från bloggåret 2009. Jag har lyckats åstadkomma 489 inlägg hittills och vem vet... Kanske blir det 490 innan året klingar ut på torsdagsnatten...

Jag vidarebefordrar utmaningen till alla er som har lust att haka på! Ett kul sätt att göra resumé av sitt bloggår!

Kommentarer

  1. Tack för alla intressanta och spännande inlägg under året. Ser fram mot nya under 2010.

    SvaraRadera
  2. Slottsträdgårdsmästaren: Tack själv! Och som du vet är du min ledstjärna och inspiratör. Jag ser fram emot nya gemensamma walk abouts under nästa år!

    SvaraRadera
  3. Åh, vad roligt att se dina favoriter! Hoppas fler följer vårt exempel :-)

    SvaraRadera
  4. Libby: Ja, det här var en riktigt bra idé! Jag kikar och kikar för att se om fler hakat på... Tack för utmaningen!

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig blogg du har!
    Jag länkar hit om det är OK.
    Tycker mycket om julgrans-inlägget.

    SvaraRadera
  6. Så mange fine fotografier - jeg blir helt syk her jeg sitter og fyrer i ovnen, drømmer meg bort, :)

    SvaraRadera
  7. Skaffaren: Tack ska du ha! Visst får du länka, det är bara roligt! Ha en fin nyårsafton!

    Anita: Inte bli "sjuk"! Njut framför brasan! Tack för året som varit och Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  8. Tänk att man läser nya saker och ser "nya" bilder trots att det gått så kort tid sedan första publiceringen. Vad roligt att få bli påmind om allt fint du bjudit på under året så här.
    Får se om lilla eken hakar på. (Det beror på hur gott självförtroende hon har idag.) (Mes-eken kan tänkas resonera: njee, jag har väl inget värt att påminna om... ) (Jo, jo, jag SKA försöka locka fram rak-i-ryggen eken istället. ;-))

    Ha ett fint avslut Mira.
    Och mest av allt - ett alldeles fantastiskt 2010.

    SvaraRadera
  9. Lilla Eken: Lilla Ek ska inte vara mes-ek! Jag minns många fina inlägg från 2009 som platsar gott i en "årskrönika". Avsluta nu det gamla året som Rak-i-ryggen-ek! Och ett fantastiskt 2010 önskar jag dig också!!!

    Kram!

    SvaraRadera
  10. Tittar in för att önska dig en fin nyårshelg och ett riktigt Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  11. Billan: Ett riktigt Gott Nytt År till dig också!!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg