Huset Silfvercronas gåta



Huset Silfvercronas gåta spelades ju in på Penningby slott och när jag googlade på TV-serien hittade jag det här YouTube-klippet hos Stationsvakt.

SVT:s webbutik går det också att köpa filmen. Faktatexten har jag också plockat från deras sida.



"Den populära ungdomsserien om en magisk resa i tiden. I slottet Silfvercrona bor gamla Tant Hedvig ensam med sin katt. När hon får besök av ungdomarna Lasse och Lisa visar hon dem motvilligt runt i det fallfärdiga slottet.

Men ett av rummet förbjuder hon dem allvarligt att gå in i. Lockade av berättelser om en förlorad skatt kan ungdomarna inte låta bli att ge sig ut på en upptäcktsfärd. Någonstans på vägen försvinner plötsligt Lasse, och Lisa följer spåren till det förbjudna rummet.

Plötsligt är året 1437 och hon grips av en bister slottsvakt. Vad som följer är ett fantastiskt äventyr genom flera århundraden, då ungdomarna jagar den gåtfulla skatten och träffar flera spännande historiska personer. De lär sig också snart att slottsherren Silfvercrona är en mycket, mycket farlig man.

Huset Silfvercronas Gåta är ett både spännande och lärorikt möte med vår stormiga svenska historia."

Jag såg inte själv serien när den gick, men jag skulle kunna tro att den är spännande. (Och sedelärande? Vem tillhör skatten och vem tillhör slottet? Den som skapade eller den som betalade?)

Stationsvakt är ingen helt ny bekantskap. För knappt ett år sedan fick han mig att göra
mitt eget skivomslag!

Kommentarer

  1. Artig, det er hyggelig at gamle TV-serier får nytt liv på DVD.

    SvaraRadera
  2. Visst är det! Allra mest glad blev jag åt Kullamannen och Kråkguldet. Såg du dem?

    SvaraRadera
  3. Jeg husker faktisk ikke! Men jeg så i hvert fall på den morsomme "Trolltider" med Eva Rydberg. :)

    NRK har ikke tatt julekalendere på TV for barn seriøst før de siste 15 årene.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg