Törnrosas kjortel



Så blev det en liten tur till Bergianska idag i den svidande klara solen. Lunch i Gamla Orangeriet och en snabb sväng i trädgården innan det bar iväg tillbaka till slottet.

Då hade Törnrosa hängt ut sina kjortlar på vädring i höstvinden. Rad i rad på streck.




Rhodochiton atrosanguineus heter hon på latin. Rödmantel om man ska direktöversätta. Purple Bell Vine på engelska. En bekantskap jag faktiskt aldrig gjort tidigare, men inte desto mera angenäm.



Wikipedia tycker så här: Hos oss odlas arten vanligtvis som ettårig klättrare, men kan övervintras svalt (5-10°C) och då vattnas sparsamt. Lämplig på balkong. Den kan bli 3 meter hög och klarar ner till 5 plusgrader. Den har veka stjälkar och behöver ha något att slingra på. Den blommar från juni till frost. Låt den gärna slingra längs horisontella trådar så att blommans karaktäristiska droppar kan hänga fritt och inte döljs i bladverket. Törnrosas kjortel sås inomhus redan i februari/mars. Den trivs i en humusrik och näringsrik jord. Vattnas rikligt under tillväxtperioden.

Själv tänker jag nog köpa en fröpåse till våren...

Kommentarer

  1. Som ett jugentbroderi!

    Det är frestande att köpa en påse - men jag har varit dålig på att så de senaste åren.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. em: Ja, små påsars innehåll blir gröna små tingestar som pockar på uppmärksamhet och livsrum. Och de brukar bli väldigt många. Så därför...

    Ninna: Självklart!

    SvaraRadera
  3. Så otroligt fint du fångat denna växt. Jag tror aldrig jag sett en bild tidigare som så precist talat om hur "hon" verkligen ser ut.

    Vad är det du har lagt in den 8:e oktober tro? Jag ser bara en tom vit yta. Eftersom du lagt etiketten musik på inlägget så förmodar jag att det är mer att se än vad min fantasi kan komma på vid orden bitande frost och brinnande parker. . .
    Kram från I.

    SvaraRadera
  4. Lilla Eken: Rubriken på inlägget är de första orden i Ulf Lundells underbara låt Jag saknar dig... I rutan ligger ett YouTubeklipp med låten. Skumt att du inte kan se den...

    http://www.youtube.com/watch?v=kOoNCui-AC8

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg