The Ashley Book of Knots



Bloggvännen Ulf lämnade i en kommentar till Att angöra en brygga ett boktips som verkar helt suveränt: The Ashley Book of Knots.

Jag läser på Wikipedia att "The Ashley Book of Knots är att betrakta som det stora standardverket om knopar. Det utgavs första gången 1944 och innehåller cirka 7 000 illustrationer av nästan 4 000 knopar. Knoparna har numrerats och har därigenom ett internationellt gångbart identitetsnummer som kan användas som unik identifierare. Författaren Clifford W. Ashley avled några år efter att boken först getts ut och han hann aldrig uppleva det faktum att boken nu betraktas som Knopbibeln."

Vilket öde. Säkerligen hade han lagt ner halva sitt liv på den lärorika boken. Den finns att köpa fortfarande!
Kolla här!



Jag vet att jag är en mupp, men den här boken skulle jag faktiskt vilja ha. Om inte annat så för illustrationerna... Och vad säger ni om sjöbussen på omslaget?

Kommentarer

  1. Underbart!
    Förstår precis din vill ha känsla, jag kan gå igång på både bok- och skivomslag. Jag har hittat mängder av musik och läsning som jag aldrig skulle upptäckt om inte omslaget fängslat mig.

    SvaraRadera
  2. Tror du att jag kan få Afrodite att blåsa liv i omslagspojken? En modern Pygmalion....
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Billan: Instämmer. Lustigt nog hade SvD en lång artikel idag om hur bokomslag påverkar oss och lockar oss att köpa. Jag gillar många av de här gamla omslagen också. Det är ofta väldigt charmiga...

    em: Troligtvis stönade och bönade Pygmalion tämligen envetet för att få Afrodite därhän, så det är väl bara att sätta igång... :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg