Uppsalastros och svårfunnen skönhet



Ett litet strosande hann vi med i Uppsala efter besöket i domkyrkan och på Ofvandahls. På S:t Johannesgatan stötte vi på det här huset med sin speciella arkitektur.



En stram jugend med lustiga, utanpåliggande trapphus. Alfvénsalen stod det med stora bokstäver på fasaden. Detta hus kräver efterforskningar vid hemkomsten, tänkte jag. Här hade jag velat plåta mera, men parkeringstiden höll på att gå ut.



Det visade sig inte vara helt lätt att få reda på vad detta var och vem som ritat huset. Det enda jag hade att gå på var "Alfvénsalen" och där fick jag en mängd träffar. Det visade sig att detta är Orphei Drängars konsertsal och platsen utanför heter Orphei Drängars plats. Men ingenting om huset eller arkitekten. Någonstans.



Jag sökte på kartor och efter adresser. Nada. Tillslut sökte jag på "alfvensalen byggnaden arkitekt" och fick en träff på en väldigt spännande blogg, som likt Staffan Huss gör nedslag i sin egen närmiljö. Scribo - en uppsalabo ser sig om. Huset kallas således KFUM-borgen. Arkitekten heter Axel Lindegren och huset invigdes 1911. Axel Lindegren är också mannen bakom det gamla folkskoleseminariet i Uppsala. Ett häftigt jättehus där man ser tydliga släktdrag med KFUM-borgen.

När jag väl visste vad jag skulle söka på, så fick jag naturligtvis flera träffar. Man lär så länge man bloggar!



Strosandet gick vidare över Fyrisån och den gamla järnbron från 1848. Ett storartat stycke teknik från förrförra seklet.





Bara några kvarter från Fyrisån ligger Linnéträdgården som är en rekonstruktion av hur Carl von Linnés botaniska trädgård såg ut i mitten av 1700-talet. Men här räckte inte tiden till längre, så det blev en snabbtitt i grinden. Återigen en plats att återvända till.

Egentligen, har jag förstått, har jag inte tid att arbeta. Det är så mycket som behöver dokumenteras och fotograferas.



Kommentarer

  1. KFUM-borgen, precis! Så du hittade till slut! Den är fin.
    Linnéträdgården hade jag velat hinna till när jag var i Uppsala över dagen för några veckor sedan. Får bli en annan gång. :)
    Roligt med dina Uppsala-bilder! Nostalgi för mig. Trevligt :)
    Jag längtar inte alls tillbaka och vill bo där, men det är ändå 'hemma' i mitt hjärta.

    SvaraRadera
  2. Fundera grönt: Ja, jösses vilket grävande. Alfvénsalen stod ju överallt, men inte vad huset hette som den ligger i. Uppsala vill jag åka till igen. Mina föräldrar bodde där när de gick på Ultuna och min syster är född där. Så en viss "avståndsnostalgi" är det för mig också.

    SvaraRadera
  3. Kom på en sak om KFUM-borgen. Det var vandrarhem där för många år sedan. 70-talet kanske, men jag minns inte hur länge.

    SvaraRadera
  4. Ett ovanligt, men fint exempel på jugendstilen. Håller med dig om att det finns så mycket att fotografera och dokumentera så att arbetet därför inkräktar på de möjligheterna - och jag är inte ens yrkesfotograf. Storhetsvansinne? Jajamen! :-)

    SvaraRadera
  5. Fundera grönt: Det verkar, när man kollar omkring lite, som om den använts till både det ena och det andra. Häftig byggnad är det i alla fall. Skulle vara spännande att försöka ta sig in...

    Staffan H: De bilder jag har möjlighet att ta till vardags är liksom inte alls sådana som jag tar till min blogg. För att få utlopp för det som jag egentligen vill fotografera så bloggar jag. Om jag inte finge det skulle jag krokna och krypa in under något dammigt någonstans. Jag håller lusten och förmågan igång, kan man säga. Och du - du är en alldeles särdeles duktig amatörfotograf i ordets rätta bemärkelse...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg