Kromen blänkte i dess nos...



Vi åkte in till stan idag för att gå på Bondens marknad i Tessinparken. Kanske kunde vi hitta tomater värda namnet. Vi hittade några ekologiska småtomater och ett dito bamsigt sallatshuvud och anträdde nöjda och glada återfärden.

Vi åkte bakväg över Fiskartorpet och fick hela tiden syn på gamla veteranbilar överallt. Massor med gamla veteranbilar. -Undrar vart de ska? sa Hussen medan vi körde om en veteranbil till.

-Vi följer efter!

Vi följde efter. Och hamnade i Rosersberg på
Automobil Classic Cars stora sportbilsträff. Från sallatshuve till motorhuv... Så kan det gå en solig sensommarlördag när man är ute och finåker.

Dessa bilder måste absolut klickas på för förstoring!





Porsche 1600, Roadster 1960. Den vi hade framför oss i veteranbilskön.



Fiat Dino



MG



Saab 93





Min favorit alla kategorier, Citroën DS, "De-esse" Gudinnan.



Morgan - British Racing Green



Lite För Lång?





Cobra






En helt klart älsklig liten Fiat.



Ja...



Just det...




Liten Fiat till...



Och den här gamla nosen får vara med av synnerligen nostalgiska skäl. Saab 99, 73 års modell. Sådan såg den ut, min första bil. Den var grå. Den levde mycket, mycket länge...





Man kan inte beskylla mig för att vara särskilt bilintresserad, men jag kan verkligen uppskatta sköna linjer och välvårdade gamla bilar. Sen måste jag erkänna att jag faktiskt är rätt förtjust i att åka fort, men säg ingenting till någon!



Mercedes.

Alla bilar var så välvårdade och blanka att jag befarade att jag skulle komma hem med en hel hoper självporträtt. Men jag tycks ha lyckats med konststycket att undvika det.



När vi var här på Rosersberg för några veckor sedan, klagade jag över att här såg så kalt och ödsligt ut. Det kan man inte komma och säga just idag...

Kommentarer

  1. Roligt när en dag kommer med överraskningar - som när jag gick ut för att köpa ett frimärke och kom hem med en klänning. Fast ni kom väl inte hem med en bil..
    Oj, vilka minnen alla dessa bilar framkallar - tror att vi haft merparten av alla skönheter du visade.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Vilka skönheter och vilken fin dag ni fick!
    Nu ska du få höra - jag har en hemlig dröm, att en dag äga en Chevrolet Bel Air årsmodell 1957!
    Det är en riktig skönhet......

    SvaraRadera
  3. Va fint! Det här måste du visa Bertil Lindgren ju :)

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt snygga fotografier! Vilken tur ni hade som hamnade på ett så kul event!

    Marit

    SvaraRadera
  5. em: Hihi. Men det har ju också hänt att man gått ut för att köpa en klänning och kommer hem med ett frimärke. Och nej, vi åkte hem i samma bil som vi kom dit med.
    Oj, då måste du ha haft en synnerligen bilintresserad familj! Både MG och DS?

    Billan: Jag undrar ibland vad som ska till för att man ska uppfylla den där drömmen man har. Ibland kan det ju handla om pengar, men ibland tror jag att man har ett behov att ha vissa drömmar just som - drömmar...

    J: Jag vet inte hur jag får tag på Bertil. Finns någon adress på Shutter? Förresten, nu vet jag! Jag lägger in en bilbild på Shutter och länkar till inlägget! Hej förresten!

    Thorins trädgård: Hej och välkommen till min blogg! Ibland ska man följa sina fnattiga ingivelser. Det kan hända att man hittar fantastiska saker på platser som man aldrig skulle åkt till i vanliga fall.

    SvaraRadera
  6. Min dröm har alltid varit en MG.
    British Racing Green.
    Kommer väl att för alltid förbli en dröm - men jag skulle åtminstone vilja köra en nån gång...

    SvaraRadera
  7. Kul ingivelse ni fick, vackra bilar fick ni se och vackra bilder fick vi se. Tackar så mycket för detta.

    Bil kör jag gärna och visst skulle det vara kul att äga en veteranbil, men eftersom jag inte är särskilt intresserad av att meka och dona med bilar får det fortsätta att vara en dröm för min del.

    Varje gång jag ser sådana här bilder tänker jag på min morfars gamla bil - en Pontiac årsmodell 1935. Den körde han in på 60-talet och när han slutat köra, stod den kvar i garaget i några år. Det var så spännande att smyga in där och titta på bilen.

    SvaraRadera
  8. Ninna: Du får väl försöka lära känna någon som har en... Alternativt delta i en sådan där tävling på TV4 "Uppfyll min dröm". Eller nåt...

    Staffan H: Tänk. Alla har vi minnen från barndomen av någons gamla bil. Morfars, farmors eller pappas...

    Den första bilen jag minns att vi hade var en Standard Vanguard. Efter den var det Amazon för hela slanten...

    SvaraRadera
  9. Hmm... vad lustigt... I lördags hade vi stämt möte med en person som var lite försenad, för att han hade varit på bilträffen i Rosersberg, med sin lilla MG.

    Tur att jag inte har körkort, jag skulle nog kunna börja samla på gamla bilar! :-)
    /liten ek

    SvaraRadera
  10. Lilla Eken: Hihi! Brist på körkort behöver väl inte hindra dig från att samla på gamla bilar! Det finns alltid någon som mer än gärna skulle kunna tänka sig att köra runt med dig i någon av dem... Det brukar väl snarare vara så att det är peng- och platsbrist som är problemet...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg