Ryfors - hemlighetsfullt corps de logi



Ryfors ägs fortfarande, efter fyra generationer, av familjen Sager och huvudbyggnaden är Privat O. Hemlighetsfull ligger den där bakom sina staket och häckar.

När jag var här i början på 1980-talet, så kunde vi gå runt och titta överallt. Tyvärr förekom här en hel del plundring, folk åkte helt enkelt hit och hämtade saker. Bedrövligt.




Det går att få en skymt av huset från andra sidan den lilla ån, och eftersom vi är nyfikna - men respektfulla - smög vi dit.



Huset är i skick nu. Ser mycket gladare ut än när jag såg det sist, men på något sätt känns det obebott. Det kanske bara används som sommarhus?



Jag tycker om stämningen på den här platsen. Som vanligt kan jag se den framför mig när här var liv och rörelse. Forsen brusar fortfarande och till och med hammaren går ibland - men hästskjutsar, kreatur, foror, fina fröknar, smeder och herrskap skymtar i min ögonvrå...

Dag fyra...

Kommentarer

Populära inlägg