Rosenlund - rosarium, bankar och Vätterns vatten



När jag på tisdagskvällen, resans andra dag, satt på Rosendala herrgårdshotell och bladade i en turisbroschyr från Jönköpingstrakten, så fastnade jag för en liten notis om Rosenlunds rosarium. Eftersom så mycket denna dag tycktes gå i rosens tecken, så spikade vi det som ett av nästa dags utflyktsmål.

Strosat i Jönköping har jag gjort i fem år, så det lockade inte så värst. Vätterstranden förstås, men den ligger ju kvar. Jo, jag hade förmånen att ett tag bo i Dag Hammarskjöldshuset på Östra Storgatan, och där var det bara att gå genom trädgården på baksidan så var man ute på den vidsträckta Vätterstranden. Och genom ventilen i badrummet hördes vågornas skvalpande därute.



När vi kom fram till Rosenlund och fick syn på rosariet så var det enda jag undslapp mig ett... Oj! Det var så stort, och så mycket. Jag slängde mig på telefonen och ringde min vän Slottsträdgårdsmästaren för att erbjuda en spaning. Den kan du läsa här.






Här uppe ligger också Rosenlundsbankarna, som stupar tvärt ned i Vätterns vatten. Bankarna är 35 meter höga och 2 kilometer långa istidsavlagringar som hela tiden eroderar och krönet flyttas cirka 20-30 meter under en 100-årsperiod.

Hade vi haft mer tid så hade vi strosat ner längs kanten vid herrgården och tittat lite på vattnet. Istället vidtog ett märkligt snurrande med bilen för att komma till A6-området. Konstigt. Det har kommit så mycket nya vägar sedan jag bodde här. Och gamla verkar ha försvunnit. Jag hittade inte ens till min gamla tidning...



Jag tycker om Jönköping! Epitetet Smålands Jerusalem gäller inte längre. Jönköping är en pigg och framåt stad med fantastiskt vackra omgivningar. Nästan, men jag säger bara nästan, så att jag skulle kunna tänka mig att flytta hit igen...

Den tredje dagen...

Kommentarer

  1. Det så ut som et nydelig sted. Vättern er ikke bare Vadstena, selv om det er en fin liten by.
    Flotte bilder! Takk!

    SvaraRadera
  2. Anita: Välkommen till min blogg! Ja, trakterna runt Vättern är mycket vackra. Det är så kuperat och grönt. Tack själv!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg