Husaby källa med rött utropstecken



På vägen mellan Grästorp och Götene ligger Husaby källa. En plats som vi alltid passerar när vi åker mellan väst- och östkust. Och då menar jag verkligen passerar. Jag har inte varit här sen jag var liten. Men minnet av min barndoms besök har alltid känts lite högtidligt. Det har vilat lite historiska vingslag över det.



Den första kristna kungen döptes här. Tror man. I vilket fall som helst vill folksjälen gärna tro det. Och folksjälen har behov av heliga platser. Någonstans att gå för att begrunda.



Solen låg och rullade på horisonten och diset kröp in över sluttningsåkrarna. Men det började blåsa snålt. Det såg vackert ut, men var ingen skön sommarkväll.



Mitt i allt det sandstensgrå hade någon ställt illande röda stol och bord. Att man ställt dit möblerna kan jag förstå. Här kan man slå sig ner och läsa i den plastade mappen. Men hur sakral är färgen?

Efter en stund började jag gilla den lilla gruppen. Ihhh! Här är vi! Vi lever i allt det grå!


Kommentarer

  1. Men visst är det vackert! Rätt röd färg och inte plast - i alla fall inte stolen.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. em: Det var lite chockartat först när vi kom ner i all den grå högtidligheten. Men efter ett tag blev jag riktigt glad av stolen och bordet!

    SvaraRadera
  3. Som om något velat förtydliga att det är en del att titta på där, men först måste ögonen öppnas ordentligt.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg