Den tredje dagen



Vi vaknade tidigt i strålande solsken i vårt blommiga rum på Rosendala herrgårdshotell i Huskvarna. Efter frukost åkte vi till det gamla ärevördiga bruket i Huskvarna.



Vid den forsande Huskvarnaån finns en gammal smedja, prydd med champangeflaskbitar... Missa inte kommande inlägg i ärendet. Ovanför bruket och ån ligger slottsvillan - i engelsk stil, med park och fridlysta bokar.



Solen värmde och nästa stopp på resan blev Rosenlunds Rosarium i Jönköping. Överväldigande i doft och mångfald. En trädgårdsspaning kommer. Det har jag lovat Slottsträdgårdsmästaren!



Därefter roade vi oss på IKEA på A6-området en stund, och jag lovar - därifrån kommer inget inlägg...

När vi kom ut från köptemplet hade himlen mulnat och det kom några regnstänk. Vi lämnade Jönköping för den här gången och for vidare mot nordväst. Vi hade inte beställt något hotellrum för natten, utan beslöt att resa dit näsorna pekade.

Några kilometer från Mullsjö svängde systern höger och sa -Jag är sömnig! Kan du köra en stund? På skylten vid avtagsvägen stod Habo kyrka. -Vad står det om Habo? undrade systern. -Märklig träkyrka, sa jag. Rikt dekorerad... Det var den. Helt enastående... Inlägg kommer!



En resmålsönskan, om vi skulle råka komma på den här sidan Vättern, var Ryfors bruk. En plats jag besökte för 20 år sedan och som då var stadd i ett gruvligt förfall. Jag visste inte alls vad vi skulle komma att få se om vi åkte dit. Det gjorde vi.



Det är inte förfallet längre. Här finns en restaurang med ett litet hotell. Och nu har vi ätit gott och nu ska vi sova! Sov gott!



Kommentarer

  1. Oj oj, hur kan jag ha missat detta vackra!
    Oräkneliga gånger har jag passerat Jönköping, Husqvarna mm.... Det är nog tyvärr så att jag endast har barn och barn-barn i huvudet när jag reser söderut! Skärpning billan, säger jag. Tack för en fin-fin tur och nästa resa neröver om några veckor kommer jag att vandra i dina fotspår......

    SvaraRadera
  2. Småland och Östergötland hör till de landskap jag i princip bara kört igenom (ett antal gånger dessutom) så ditt road bloggande är riktigt intressant att följa.

    SvaraRadera
  3. Ingen kommentar utan ett tips

    Gå in på YouTube och sök på AIGI - "Normo Jovnna"

    Min sång med min favoritsångerska och en riktigt bra video

    Kram. Jörgen.

    SvaraRadera
  4. Bilan: Det är så många platser vi bara reser förbi. Från en plats till en annan. Detta var lite tanken med vår resa. Att inte resa förbi, utan stanna till där vi såg något spännande. Ha en trevlig resa!

    Staffan H: Roligt att du följt med! :-)

    Jörgen: Jag ska lyssna när jag kommer hem och får lite bättre högtalare till burken!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg