Kräftriket och Kattrumpstullen



Många gånger har jag funderat över namnet Kräftriket när jag åkt förbi ute på E18. Men först nu fick jag en anledning att ta reda på varför det heter så. Att blogga är lärorikt!



På 1700-talet låg det ett värdshus här som hette Kräftriket. Ett värdshus som bland annat serverade kräftor som fångats i Brunnsviken och som C M Bellman diktar om i sin Fredmans epistel nr 80, Liksom en herdinna...



Så höljde min Nymph på Floras Fest,
Et enkelt och skiftat flor;
Då hon utaf Mollberg buden til gäst
Ut til Första Torpet for.

Det Torpet lilla, straxt utom tulln,
Där kräftan ljustras röd i Kastrulln,
Och dit Brunsvikens bölja klar
I vatrade vågor sig drar.



Värdshuset är också känt som första torpet utanför Roslagstull, Kattrumpstullen. Torpet är numer rivet, men ett lusthus och en kägelbana som hörde till, har flyttats till Djurgården. Men Bellman sitter kvar här än och spelar på sin luta. Statyn är utförd av Alfred Nyström 1869, och det sägs att Strindberg satt modell för den.



1907-1912 uppfördes ett antal tegelbyggnader på platsen, ritade av Ludvig Peterson. Veterinärhögskolan flyttade hit 1912 och fanns kvar här ända till 1976.





Det här området måste jag besöka igen och undersöka lite närmare...

Kommentarer

Populära inlägg