De vilda blommornas dag



Det ösregnar! Om det hade varit lite mindre blött, så skulle jag gått ut idag och tittat på vilda blommor. Det är Svenska Botaniska Föreningen och deras motsvarigheter i Norden som anordnar blomstervandringar till glädje och lärdom just den här dagen.

Jag får nöja mej med att titta på växtligheten genom fönstret och hoppas att det inte regnar småspik i hela Norden, utan att det någonstans går att genomföra någorlunda torrskodda exkursioner. Jo - jag vet - jag kan tänka mej att titta på växter även i regn, men inte när det vräker ner...

Och jag ser nu när jag söker fakta om De vilda blommornas dag, att
Naturens Hus-bloggen också hoppas att det ska sluta regna...



Getrams (Polygonatum odoratum)

Kommentarer

  1. Åååå, det får mig att minnas en exkursion i ösregn för länge se'n - den roligaste jag varit på!
    Har aldrig sett getrams här i västsverige - på ön finns det - de vill förmodligen ha mer kalk än vad vi kan erbjuda.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Ja det var då värst vad det regnar idag... och det slutar ju aldrig heller, bara växlar mellan ihållande och ös!
    Önskar att man var lika bra idag på att "ha tråkigt" som när man var liten, då skulle man med gott samvete kunna lägga sig under en filt, lyssna på smattrat mot rutan, och läsa en bok. Men jag får nog fortsätta med att storstäda köket istället jag...
    Hej, hej

    SvaraRadera
  3. Någon torka lär de inte lida av våra vilda blommor. Hade missat det där med de vilda blommornas dag, jag tror att jag firar den en annan dag.

    SvaraRadera
  4. em: När jag var i Bergianska senast så strilade regnet, men bara lite finstrilt. Det var skönt att vara ute då. Men INTE idag. Vräk! Dubbelvräk!

    Lilla Eken: Storstäda köket eller baka. Jag bakar och hunden har tråkigt. Det där med filten och boken verkar inte heller fel!

    Slottsträdgårdsmästaren: Du umgås ju med tama växter varje dag. Räcker inte det?

    SvaraRadera
  5. naturenshus.wordpress.com14 juni 2009 kl. 21:15

    Nä till slut tröttnade jag på att sitta inne och gav mig ut, men inte ens sniglarna verkade vara ute. Synd för alla som ordnade med aktiviteter. Undrar om det inte var i dag som Koloniträdgårdsföreningarna hade öppen trädgård.
    Ann

    SvaraRadera
  6. Ann: Du var modig du. Själv försökte jag bara få in mina nyplanterade krukor under tak för att de inte skulle börja simma. Stackars koloniträdgårdar... Uttrycker det finns inget dåligt väder, bara dåliga... Äh, jag orkar inte ens säga det! Och på fredag är det midsommarafton!!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg