Carsten Hvistendahl



På lantbruksskolan i Dingle hänger en hel del tavlor av konstnären Carsten Hvistendahl, och jag minns att det jag tyckte det var spännande att titta på de stora tavlorna när jag var liten. Tavlan av skördefolk ovan, kan väl vara nästan tre meter bred, och den hänger nu i den "nya" huvudbyggnaden som kallas herrgården. Låter lite om ett skämt, tycker jag, när man vet hur den gamla huvudbyggnaden såg ut.



Syster och jag smög in här i torsdags på jakt efter barndomsminnen och Hvistendahltavlor. Vi hittade en hel del och ingen frågade vilka vi var eller vad vi gjorde där.



Hvistendal levde mellan 1901 och 1972 och föddes i Göteborg. Han gick på Valands konstskola och studerade även i Paris och på Konstakademien i Stockolm.



Han älskade Bohuslän och kom att köpa hus på Fläskö i Fjällbacka skärgård. Många av hans motiv är hämtade från trakterna däromkring. Varför så många av hans bilder hänger just på skolan, vet jag faktiskt inte.



I skolans gymnasiksal fanns en scen och i fonden satt tavlan nedan. Jag vet inte om den sitter kvar fortfarande, "gymnasiken" var låst. Tavlan minns jag som mycket stor - från golv till tak, men det är klart. Jag var mycket minder då. Bilden nedan är således inte tagen av mej, utan den har jag "lånat" från fjällbacka.com

På var sida av scenen fanns (finns?) målningar av en ung man och en ung kvinna i minst naturlig storlek. Jag vill minnas att mannen sår och kvinnar räfsar... Målade på plats?



Hvistendal lär också ha gjort ett par mosaiker till radiohuset i Stockholm. Kanske kan man smyga sej in även där och knäppa en bild eller två...

Vår Tant Ingegerd hade en Hvistendahl-tavla som jag mycket gärna hade velat ha som arv efter henne. Men jag var för flat för att våga fråga hennes släktingar. Det var ett motiv från Folkesberg med Boråserödsberget i bakgrunden. Undras vart den tog vägen...

När jag nu ser hans tavlor igen efter så många år, tycker jag nog att han var bra mycket bättre på att måla landskap än människor och djur. Men det ligger alltför mycket nostalgi i bilderna för att jag ska våga säga det...

Kommentarer

  1. Andrea Hvistendahl26 januari 2010 kl. 21:31

    Roligt att höra andras förhållningssätt till Carsten Hvistendahl. Det är min morfar. Många av hans bilder är enormt fina tycker jag men så är jag och mina bröder också uppvuxna med hans målningar (tyvärr inte med honom själv då han dog lite för tidigt). Vi har alla tre vid olika tillfällen tagit oss efternamnet Hvistendahl precis som han och han bror gjorde från sin mor Signe Hvistendahl (Norge) som också var konstnär, (tips kolla in hennes verk också!) Själv är jag också konstnär och bor och verkar i Stockholm. Sommarstället på Fläskö (Fjällbacka) som Carsten köpte på tidigt 40-talet är underbart, och vi är alltid där någon gång varje sommar. Vi tycker nog särskilt mycket om hans skärgårdsmotiv där vi dessutom ofta kan känna igen oss blad skären. Om man vill veta mer om Carsten Hvistendahl, hans konst eller kanske vill få tag på något litet eller större verk kontakta konstvetaren och Carsten Hvistendahl-experten Eva Sundberg, min mor och Carstens enda barn, bosatt i Bohus (Göteborg).
    Varma hälsningar Andrea Hvistendahl

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg