Berga gård då och nu



När jag var hemma på landet i helgen så passade jag på att återigen gräva lite i mors efterlämnade fotokartonger med bilder från förr.

Döm om min stora förvåning när jag fick fram en bild av Berga gård i Danderyd bland alla gamla släktfoton. Visserligen bodde morfar på Stockby gård som barn, så helt befängt är det ju inte. Jag kan också tänka mej att han återvänt till trakterna som yngling och kanske haft kameran med sej. Han fotograferade flitigt.

Det roliga är att jag tagit en nästan exakt likadan bild hundra år senare. Berga då och nu...



Berga har troligen funnits som gård sedan vikinga- och medeltid. 1572 erhöll Gustaf Banér gården som förläning. Den kom sedan att i 300 år höra till Djursholmsgodset.

Nuvarande manbyggnadens äldsta delar är från 1700-talet. Gården har byggts till i flera omgångar. På 1960-talet genomgick den en pietetsfull restaurering.

I dag ägs gården av Danderyds kommun och fungerar som tjänstebostad och sammanträdes- och festlokal.

Kommentarer

  1. Hej! jag har fått låna en kassabok från Berga gårds trädgård 1906. Det finns möjligen inte fler bilder och i så fall något som visar trädgården eller ev byggnader som kunde höra till denna, såsom växthus eller drivbänkar?

    Inger Olausson

    SvaraRadera
  2. io: Hej och välkommen hit! Nej, tyvärr. Det här är den enda bilden jag hittat. Men kanske någon hembygdsförening i trakten har något.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg